#17 Har du ikke en kernefortælling, så skal du dø

Ja, vi slår på den store drama-gongong i denne episodes titel.

Ordene er oprindeligt Claus Lillerups, men bliver gengivet med autoritet af Marie Hemmingsen i denne episode af BRO fm.

Her er citatet i sin fulde længde:

”Hvis du som virksomhed ikke har en eksistensberettigelse med din kernefortælling, så skal du dø. Der er ikke plads til dig. Sådan er det nu, og sådan har det altid været.”

Vi kan vældig godt lide det. Selvfølgelig er det sat på spidsen, men pointen er sindsygt vigtig: Kan du ikke sætte ord på, hvad der gør dig eller din organisation unik, så får du svært ved at argumentere for, hvorfor potentielle kunder eller medarbejdere skal vælge dig fremfor dine konkurrenter.

Derfor er kernefortællinger vigtige redskaber for enhver, der arbejder ambitiøst med kommunikation. Og i denne episode får du et lynkursus i kernefortællinger af Marie, der er konsulent i BRO.

Hvad er kernefortællinger?

Helt kort fortalt er en kernefortælling en slags profiltekst for en organisation. Dens fornemmeste opgave er at formulere essensen af, hvad man står for, og hvilken værdi man skaber.

Sådan – resten må du lytte dig til.

Lyt med her:

Gode argumenter for at lytte med

Udover en mere grundig definition giver Marie dig desuden svar på:

  • hvilke typer af kernefortællinger, der findes (her kaster hun sig ud i en avanceret madmetafor)
  • hvem der har brug for en kernefortælling
  • hvor og hvordan man bruger dem
  • hvad der sker, hvis kernefortællingen ikke er sandfærdig over for organisationen
  • om man som outsider kan se, om en organisation har en stærk kernefortælling.

Desuden giver Marie dig en grundig vejledning i, hvordan man finder og laver sin kernefortælling og hvilke mennesker, som det er både alfa, beta, gamma og omega at få involveret i processen, hvis du mener det alvorligt. Og det gør du. Ellers dør du jo, husker du nok?

Undervejs får du også et par eksempler fra et par af BROs kundeopgaver, der har involveret kernefortællinger: Hvordan gik vi til opgaven, hvor kom kernefortællingen ind i billedet, og hvilke udfordringer stødte vi på undervejs?

Endelig taler vi også en lille smule om LEGO, løbesko, nisselandskaber, foie gras, råkost, FC København og Henrik Dahl.

Er der shownotes?

Ja, det er der da. Du kan hente en side med nogle af episodens vigtigste pointer lige her.

Abonner på BRO fm

Du kan finde BRO fm på iTunes, hvor du nemt kan abonnere, så du altid får nye episoder leveret direkte til din mobil. Drysser du en håndfuld stjerner efter os med anmeldelsesfunktionen, klager vi bestemt ikke.

Bruger du Android, kan du lytte og abonnere via Stitcher.

3 kommentarer til “#17 Har du ikke en kernefortælling, så skal du dø

  1. Så sandt som det er sagt, men dog er det jo ikke enhver virksomhedsbranche der har behov for en såkaldt kernefortælling, i hvert fald ikke for at kunne overleve 😉

    • Marie Hemmingsen 28. april 2017 kl. 10:59 - Svar

      Tak for din kommentar, Line. Jeg ved ikke, om du tænker på en specifik branche eller virksomhed, men min pointe er, at alle har brug for en kernefortælling, uanset om den er skrevet ned eller ej. For i kernefortællingen fortæller du også, hvilken værdi du skaber for dine kunder, og hvad der gør dig unik frem for andre, der tilbyder samme produkt. Det kan godt være, at DSB ikke umiddelbart har brug for en kernefortælling for at overleve, fordi der ikke holder konkurrerende tog på sporet ved siden af. Men jeg tror, det ville hjælpe på goodwill’en, hvis de havde en – og den dag, konkurrenten kommer kørende, så dør de uden 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *