Hvordan fysisk aktivitet booster din personlige udvikling

Brug din krop, og bliv bedre til dit arbejde

Illustration: Thit Lin

Stolen er en af de flittigste drabsmænd i den vestlige verden. Det stillesiddende kontorarbejde, som vi passer til daglig, er nemlig hårdere ved vores kroppe, end de fleste af os går rundt og tror. For ikke nok med, at vi langsomt sidder i vores stole og falder sammen – de inaktive muskler trækker vores hjerne med i faldet. Og det gør os dårligere til vores arbejde.

Så læs videre, hvis du vil vide, hvordan du kan accelerere din personlige udvikling og få det meste ud af dit talent og dine kompetencer, samtidig med, at du bliver sundere.

Hvis det ikke lyder interessant, så bliv endelig siddende og slå dybere rødder i kontorstolen.

Om to linjer forklarer jeg kort en af sammenhængene mellem fysisk aktivitet og din hjernes præstation, og bagefter fletter jeg en skelsættende personlig oplevelse ind til at illustrere pointerne.

Sammenhængen mellem fysik og mentalitet

Hvis du ikke er fysisk aktiv, går du i stå mentalt. Så enkel lyder den grundlæggende præmis i dette indlæg.

En vandretur lyder måske ikke som den mest oplagte ingrediens at tilsætte retten ’personlig udvikling på arbejdspladsen’. Det er oftere noget med KPI’er og en formiddags dialogtræning med teamet.

Vandring er derimod tidskrævende og umiddelbart svært forenelig med at løse komplekse og konkrete arbejdsopgaver i en presset hverdag.  Ikke desto mindre er det lige præcis en af de ingredienser, BRO tilsætter, når menuen står på udvikling af medarbejdere, teams og ledere.

Læs mere om, hvordan BRO udvikler teams og ledere ved at trække dem gennem bakket terræn rundt om i Europa.

Mindre kan dog også gøre det: At lette måsen fra sædet, snøre skoene og gå en tur kan gøre underværker. Pointen er nemlig, at den ene type bevægelse understøtter den anden. Det overser de fleste af os bare, og derfor forulemper vi vores kroppe og hjerner med et arbejdsliv, der består af lige dele pendlen og tastaturkæleri.

Forklaringen er ganske korthåret: Når vi vandrer eller går en lang tur for os selv i rolige (og gerne ukendte) omgivelser, tvinges vi til at tage en mental pause og til at være til stede og opmærksom, så vi ikke farer vild eller snubler. Tager du din telefon ud af ligningen, bliver effekten endnu større.

Nu virker som et godt tidspunkt at hive et eksempel ind fra højre: Mig selv.

Sådan flyttede jeg mig mentalt med vandring

Jeg er relativt nyansat juniorkonsulent i BRO. Har du selv engang været ny i job? Så kan du sikkert genkende følelsen af at ville indhente et tog, der kører hurtigere, end du kan løbe. Dagligdagen her i huset buldrer i hvert fald derud af på en cocktail af kompetente kollegaer med årelange erfaringer og stærk kaffe.

Christina, Helle, Josefine og ThomasNår den høje hastighed bliver kombineret med nye indtryk, projekter og opgaver, stiller det krav til ens fokus. Og det er netop pointen om fokus, der er nøglen til at forstå, hvorfor vandring er et oplagt element i medarbejderudvikling. Det sætter os for en stund fri af umiddelbare ydre krav og pludselige to dos, der kræver hurtig handling.

Som en del af BROs interne kompetence- og medarbejderudvikling blev jeg og to andre juniorkonsulenter derfor trukket ud af den regnfulde, danske oktober og placeret i en solrig, sydspansk bjergby. For at vandre langs landeveje og op og ned ad små bjerge med BRO-direktør Helle som guide.

Og det var ikke småting, der kom ud af det.

’At være’ versus ’at handle’

Undervejs på turen faldt og snublede vi alle tre – påfaldende meget på dag 1. Ikke fordi underlaget var specielt udfordrende, men fordi hjernen og tankerne var tusind andre steder, så vi glemte at rette fokus mod fødderne.

Helle forklarede os, hvad der foregik: Mentalt var vi i gang med at handle på flere forskellige ting i stedet for blot at være til stede, kigge på vores fødder, dufte til makibuskene og lytte til nye lyde.

Vi havde svært ved at give slip på vores normale arbejdsrytme, hvor vi hele tiden skal handle, tænke og rykke videre til næste opgave og næste beslutning. Vi sad fast i en handle-tilstand.

Min bedste illustration af oplevelsen er den frustration, vi oplevede ved at vandre tilsyneladende planløst rundt i landskabet. Så var det straks mere tilfredsstillende, da vi skulle op ad et bjerg for at nå toppen. Vi havde et mål, vi kunne handle efter.

Tre dage (og en del vabler) senere var der sket noget. Vi oplevede effekten af vandringen. Trods trætte fødder var vores energi fornyet og fokus skærpet. Der var noget, vi havde givet slip på. Vi havde umærkbart forladt handle-tilstanden og var nu ovre i være-tilstanden. Her er vi til stedet i nuet og opmærksomme på de mest umiddelbare ting omkring os.

Tilbage fra turen stillede vi nu skarpt på den kommende tids opgaver, forventninger og muligheder i jobbet – og vi kunne tydeligt mærke, at vi gik til overvejelserne på andre måder. For besøget i vores være-tilstand havde flyttet os mentalt. Og det er netop pointen: Når vi skal fokusere og træffe vigtige beslutninger, er det afgørende, at vi formår at gå i være-tilstand.

Din arbejdsdag er et halvmaraton

I en være-tilstand skaber vi plads til de tre r’er: ro, refleksion og restitution. Vi får ro til at reflektere over vores hverdag, vores prioriteter og den retning, vi bevæger os i. Hvordan vi i det hele taget har det. Og det gør det muligt at restituere, som vi kender det fra sportens verden.

Vores arbejdsdag er et halvmaraton, der hver dag vrider hjernen for information og tømmer den for energi. Derfor har den brug for restitution og hvile for at udvikle sig, øge sin kapacitet og blive ved med at fokusere i hverdagen. Præcis som dine muskler efter en løbetur.

Det var en øjenåbner af dimensioner for os at se, hvor hurtigt og effektivt vi nåede hen til roen og refleksionen ved hjælp af vandreturen over til være-tilstanden.

Og Helle smilede. Med tilfredshed havde hun set os nå de samme erkendelser, som nogle af de teams og ledere fra store danske virksomheder, hun har haft med på lignende ture.

Mindre kan sagtens gøre det

Tre dages vandring i Spanien er en luksus og en bonus snarere end en nødvendighed. Vi kan selvfølgelig ikke få arbejdsdagen til at hænge sammen, hvis vi hele tiden skal træde ud af handle-tilstanden og ind i være-tilstanden et par dage ad gangen.

Men som nævnt tidligere i indlægget: Mindre kan også gøre det. Vi kan stadig fokusere på at bevæge os og give luft til hjernen. En gåtur rundt i kvarteret via en ny rute eller i skoven søndag formiddag er fine steder at starte.

Og der er også andre måder at sætte bevægelse på arbejdspladsens agenda. Her er 4 måder, vi forsøger at holde hovederne friske i BRO:

1) Skiftende arbejdsstillinger

Skifter du tit mellem forskellige arbejdsstillinger? Sikkert ikke tit nok, selvom du svarer ja. For mange hæve-sænke-borde bliver brugt for lidt. Vi forsøger at hjælpe hinanden.

2) Mobile møder

Udover vores pladser ved skrivebordene har vi en del småmøblerede hjørner, højborde og mødelokaler. Dem fortrækker vi til, når vi skal vende noget fagligt med en kollega. Så får vi både bevæget os og skiftet arbejdsstilling, mens vi undgår at forstyrre naboen (alt for meget).

3) Walk and talk

”Er der nogen, der lige vil med rundt om blokken?” Vi går også ture ind i mellem. Nogle gange for at ryge eller få andre former for frisk luft. Andre gange for at diskutere opgaver og beslutninger, og der kommer som regel noget godt ud af det.

4) Løbeklubben

Hver onsdag eftermiddag skifter en lille skare i BRO til løbetøj og suser ud i Mindelunden til 5 raske kilometer. Det lufter hjernen ud og giver et andet fællesskab end det faglige.

Mulighederne er mange. Så længe du holder øje med dine fødder, lytter til fuglene og forsøger at zoome ind på dig selv og de omgivelser, du befinder dig i. Og kan du sætte telefonen på flight mode, så gør det.

Har du ideer, du vil føje til listen, eller eksempler du vil dele ud af, har vi et kommentarfelt til netop det formål her forneden 🙂

 

Om Christina Hendel

Christina Hendel

Juniorkonsulent
Christina er juniorkonsulent i BRO. Hun løser opgaver relateret til team- og ledelsesudvikling og assisterer ved facilitering af workshops. Og så er hun projektleder på vores kommunikationsuddannelse, på uddannelsen i adfærdsdesign hos TNC og på forskellige interne projekter.

24 kommentarer til “Brug din krop, og bliv bedre til dit arbejde

  1. Marianne V. Nielsen 9. februar 2017 kl. 08:37 - Svar

    Hos os der har vi hver dag fra kl. 10.30 10.45 elastik gym. Det får løsnet op i musklerne og vi får grinet lidt og det er superhyggeligt. Og man kommer væk fra “pinden” og får rørt sig og strukket de muskler man ellers ikke ville få rørt, da man sidder/står meget hele dagen..

    • Hej Marianne
      Tak for din kommentar.
      Det lyder som en fantastisk tradition – og en virkelig vigtig tradition til og med! Måske én vi lige frem burde overveje at indføre her i BRO?! 🙂 Tak for inspirationen!

      Du må have en god dag i sneen og god ’elastik gym’ her om en halv times tid 🙂

      Christina

  2. Vi har fået indført “pausegymnastik” ca. tre gange om ugen, ca. 10 min. pr. gang, med fokus på at strække de muskler, der normalt er trukket sammen pga. pc-arbejde. Sjovt og velværegivende.

    • Hej Conny

      Tusind tak for din kommentar. Hvor er det fedt at høre, at I også er med på ‘pausegymnastik’-bølgen 🙂 Og du har helt ret – PC-musklerne trænger simpelthen så meget til at blive strukket (siger jeg, mens jeg i dette øjeblik tager gevaldigt tilløb til at hæve skrivebordet…!)

      Rigtig god dag til dig.
      Christina

  3. Hos os læser vi Bro Blog – okay det er nok kun mig, der gør det. Men jeg gør det imens jeg står på et ben og snuser til en kop kaffe. Okay, nej…jeg sidder ned og snuser til kaffen. Okay, okay, nu kører jeg sgu bordet op!

    • Hej Puk

      For det første: Tak for din kommentar. For det andet: Du har jo fat i den eneste rigtige måde at læse BRO-blog på – på ét ben til duften af kaffe 🙂

      Ja, op med bordet, ned med kaffen – og hav en rigtig god dag.
      Christina

  4. Hej Christina

    Tak for god inspiration – også til at opfordre ledelsen hos os til vandreture i Spanien:-)

    Jeg har fået gjort det til en vane at gå 15 minutter næsten hver dag. Dejlig lille pause, hvor jeg får hentet en god kaffe, rørt benene og får luft i hovedet. Til tider er der en kollega eller to, der går med.

    Nu hæver jeg lige bordet og får rejst mig op. Du har helt ret. Det får jeg gjort alt for lidt.

    God dag til dig:-)

    Mange hilsner
    Nana

    • Hej Nana

      Tak for din kommentar.
      Ja, vandreture i Spanien kan bestemt gøre underværker – fantastiske omgivelser, gode vandreruter og et afbræk fra alle hverdagens to dos. Men som du selv er inde på, så er 15 minutter om dagen herhjemme også et rigtig godt sted at starte. Det lyder som en rigtig god vane, du har oparbejdet.

      God dag herfra – hvor jeg nu også har rejst mig op 🙂
      Christina

  5. Dejligt blogindlæg. Morgenritualer er effektive, synes jeg. Kort morgenstræk og stående knæløft eller andet, der lige kickstarter kroppen inden brusebadet. Morgensang i badet aktiverer både krop, stemme og ånd fra morgenstunden. Dertil 10 dybe koncentrerede ud – og indåndinger, når jeg går ud af min hoveddør.

    At cykel til arbejde, eller bare at cykle til stationen med fokus indstillet på åndedrættet og sanseindtrykkene, fuglesangen, himlens farver, luften mod huden – uden hørebøffer – er også en daglig kilde til de 3 R’er…

    • Hej Ilia

      Tusind tak for kommentaren – og for at dele dit morgenritual med os. Dét der med morgenstræk, tror jeg, rigtig mange (inklusiv mig selv) kunne have rigtig stor glæde af. Tak for inspirationen.

      God idé at tænke de 3 R’er ind i cykelturen. Det er en rigtig fin måde at optimere sine forudsætninger for en god dag på 🙂 Min cykeltur ned ad hektiske, tilsneede Jagtvej i morges, var dog knap så optimal for de 3 R’er – men solen skinner vel snart igen, og jeg tager helt sikkert din idé til mig!

      God dag.
      Christina

  6. Godt indspark.

    I min afdeling plejer vi altid at joke med en sjov lille læresætning, vi hørte på et tidspunkt:

    “Den bedste arbejdsstilling er den næste” – Den siger det vel egentlig ganske fint.

    • Tak for din kommentar.

      Med den sætning rammer du virkelig hovedet på sømmet. Den rummer jo lige netop det væsentligste på en utrolig skarp måde. Tak for at dele den! Og nu må jeg vist hellere skifte til ‘næste’ stilling 🙂

      Du må have en god dag.
      Christina

  7. Istedet for at sende en mail eller gribe telefonen, så går jeg som oftest til den person, som jeg behøver noget fra. I en større virksomhed giver det et pænt antal skridt per dag og en masse oplevelser og informationer, som jeg ellers ikke ville have fået!

    • Hej Per

      Tak for kommentaren. Det lyder som en virkelig god strategi – god måde at score point på den sociale front samtidig med, at du får tvunget et par ekstra meters bevægelse ind i benene. Og som du skriver, kan det jo faktisk blive til en hel del meter i løbet af en dag.

      God eftermiddag herfra.
      Christina

  8. Henrik Andersen 9. februar 2017 kl. 16:30 - Svar

    Hej Chistina – fint indlæg!
    Det mest effektive vi har gjort, for virkelig at få lettet rumperne – og som endda ikke afbryder arbejdet – er at bruge Steppie Balanceplader. En fiks lille ting til kun kr. 845,- , exm, pr. medarbejder, Med en Steppie kan man stå længe ved pc’en, da man er en smule dynamisk i stedet for statisk. Med træning kan man faktisk ende med at smide kontorstolen ud, hvis det er det, man har lyst til. Jeg har ikke en stol mere…
    /Henrik

    • Hej Henrik

      Tak for den venlige kommentar 🙂

      Virkelig god reklame, du kommer med dér! Og vildt, at du ikke længere har en stol. Her er du flere kilometer længere fremme end hele BRO-huset, skulle jeg hilse at sige! Meget inspirerende 🙂

      Hav en rigtig god aften.
      Christina

  9. Tak for et rigtigt godt indlæg. Jeg kan kun bekræfte, at være i naturen giver fornyet energi, inspiration og gode ideer. Jeg har windsurfet i lidt mere end 25 år. Når Vesterhavet inviterer på vind og bølger slukker jeg mobilen og klapper den bærbare sammen. En eftermiddag eller aften på vandet er en mental genstart og et smil på læberne. Det drejer sig lige præcis om at være tilstede og lukke alt andet ude. Det sker helt af sig selv, når jeg mærker vinden, høre lyden af bølgernes brusen, duften af saltvand og ser solens stråler gennem sprækkerne i skyerne og føler beruselsens glæde ved at flyve flere meter op i luften og ridde på bølgerne med skumsprøjt l nakken.

    Næste dag møder jeg ind på arbejdet sprængfyldt med energi. Det er lige præsic pointen til arbejdsgiverne og især offentlige arbejdsgivere. I får meget mere ud af medarbejdere ved at tilbyde flexible arbejdstider, så der er balance mellem arbejde, familie og fritid. Det kræver ikke nogen lederuddannelse. Det er ligetil.

    • Hej Carsten

      Tak for din kommentar og din meget maleriske fortælling om dine oplevelser ved Vesterhavet. Det lyder virkelig som en god opskrift på total afkobling og opladning – og samtidig er det jo et super fint eksempel på, hvordan aktivitet ét sted (fysisk) giver ro et andet sted (mentalt). Det er nemlig meget ligetil, som du skriver.

      Rigtig god dag og god weekend lige om lidt.
      Christina

  10. Hej:)
    Jeg er en der skal bevæge mig ofte for at holde hjernens arousal oppe. På mit job står der bl.a. en hulahopring i printereummet, og når der skal printes en stak papirer, så kan jeg nå at tage 100-200 hulahops imens?? Samt har vi nogle lange gange, dem tager jeg nogle gange i gadedrengehop?.
    Hilsen Tina

    • Hej Tina

      Tak for kommentaren og for at sætte gang i et mentalt billede af, hvordan en print/hulahop-seance ser ud. Et billede jeg ikke tidligere har set for mig 🙂 Det lyder på alle måder som om, at du får udnyttet ventetiden helt optimalt! Tak for inspirationen.

      God dag og god weekend til dig.
      Christina

  11. Som skrivebordsarbejdende journalist og kommunikatør, må jeg trække yogalærerkortet. 🙂 Jeg underviser nemlig også i yoga, og dyrker det selvfølgelig også selv meget. For mig hjælper det på både koncentrationen, energien og netop denne “væren”. I løbet af arbejdsdagen hjælper nogle stræk og dybe vejrtrækninger også.
    Ellers arbejder jeg med idéen om, at skrivebordet skal stå op mindst 1/2 time før og efter frokost, og ditto 1/2 timer før jeg går hjem – så det også står hævet næste morgen. Det hjælper, så man ikke sidder og falder ned i tastaturet hele dagen. 🙂

    • Christina Hendel 13. februar 2017 kl. 09:16 - Svar

      Hej Marianne

      Tusind tak for kommentaren – og tak fordi du deler, hvordan du får mere bevægelse ind i din hverdag. Yoga er helt klart en fantastisk genvej til ro og koncentration, så tak for inspirationen til at forsøge at få det ind i arbejdsdagen. Jeg vil straks tage en dyb vejrtrækning … 🙂

      Rigtig god mandag herfra.
      Christina

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *