Test dig selv: Er du mindeværdig eller glemt i morgen?

nekrolog_b_93x6

Jeg tillader mig at starte dette indlæg med en superklæbrig kliché: Det er først, når vi mister noget, at det går op for os, hvor meget det betød for os.

Kæresten der skred. Kassen med LEGO på loftet, som røg til småt brændbart. Farmors opskrift på løgtærte, som hun tog med i graven. Og ja, selvfølgelig også farmor!

I samme ånd skal du nu forestille dig, at du og din organisation forsvandt fra jordens overflade i morgen. Pist væk. Det er ikke så vigtigt, hvordan og hvorfor den forsvandt. Lige nu er det centrale spørgsmål: Hvem ville savne din organisation? Og hvorfor ville de savne den?

Denne øvelse går under navnet nekrologtesten, og den blev introduceret af brandingeksperten Klaus Fog i bogen Storytelling – branding i praksis. Det er et tankeeksperiment, som skal få dig til at overveje, hvad folk ville savne, hvis din organisation blev lagt i graven i morgen. Og nu skal du prøve det.

Derfor skal du prøve nekrologtesten

Du kan bruge nekrologtesten på flere niveauer. De to mest oplagte er på henholdsvis organisations- og individniveau. Jeg vender tilbage til individniveauet sidst i indlægget.

Uanset niveauet er nekrologtesten den ultimative betyder-jeg-noget-test. For her finder du ud af, om det, du gør, er værdifuldt eller ej. Og om det er noget, som er så specielt, at din afløser får svært ved at gøre dig kunsten efter. Når du først har den viden, bliver det også nemmere at udnytte dine fordele – eller hvis nekrologen larmer ved fraværet af substans; at skabe dig nogen.

Laver du nekrologtesten på vegne af en organisation, kan du fx bruge den til at:

  • skabe dit brands kernefortælling
  • blive klar på din konkurrencemæssige fordel
  • identificere og (gen)formulere din organisations eksistensberettigelse
  • undersøge, om dine kunder får den bedst mulige oplevelse af dine produkter 
  • stikke en føler ud på dit kommende iværksættereventyr; vil du kunne gøre en forskel?

Sådan tager du nekrologtesten

Det første, du skal gøre, er at skrive din organisations nekrolog fra dit eget synspunkt. Du kan komme i gang ved at svare på disse spørgsmål:

• Hvordan ville verden se ud, hvis din organisation ikke eksisterede?
• Hvis din organisation måtte lukke i morgen, hvem ville så savne den? Og hvorfor?
• Har din organisation gjort en forskel for sine stakeholdere?

Det kræver ærlighed og selverkendelse, og bagefter stiger sværhedsgraden yderligere. Det næste, du skal gøre, er nemlig at skrive nekrologen fra din omverdens perspektiv. Hvordan ville nekrologen lyde, hvis den fx var skrevet af dine kunder, dine konkurrenter eller dine ansatte?

Jeg kan jo passende bruge os selv som eksempel: Hvad nu, hvis BRO tog en færge ud af verden og forsvandt i morgen?

Ja, vi bilder os ind, at nogle af vores kunder ville blive forfærdeligt kede af det. De ville tale grådkvalt om en flok konsulenter, der var anderledes fra resten af markedet, fordi vi var unikke i vores tilgang til opgaverne og var med til at gøre en reel og positiv forskel for deres virksomhed. Og vi så også pokkers godt ud.

Men måske ville et par andre kunder skrive noget, der mindede mere om det her:

”BRO Kommunikation var en virksomhed, vi købte rådgivning hos. Nu køber vi den et andet sted. Det er okay.”

Det lyder ikke ligefrem som en storsmilende ambassadør med BRO-klaphat på, der skriver sådan en nekrolog, vel? Så spørgsmålet er, om vi gør helt nok for den kunde? Og om vi skal omlægge vores strategi?

Hvilken historie fortæller din organisation?

Når du besvarer spørgsmålene og skriver din organisations nekrolog, fortæller du samtidig en historie. Historien om din organisation, om dine kunder og om den værdifulde forskel, din organisation har gjort for denne verden. Du er med andre ord i gang med at skabe fundamentet af din kernefortælling.

Står der i din historie, at I sælger paptallerkner og plastickrus? Eller står der, at I samler familier og venner til fødselsdage, grillmad og mindeværdige øjeblikke under den danske sommerhimmel?

Jeres kernefortælling udtrykker det, der gør din organisation særlig og genkendelig. Den tager ofte udgangspunkt i jeres vision, jeres værdier og den sag, I kæmper for. En sag, som forhåbentlig strækker sig udover at levere flotte tal på bundlinjen – altså hvis din målsætning er at gøre noget værdifuldt og mindeværdigt for dine kunder og medarbejdere.

Historien, man fortæller, er et løfte, man giver sig selv på vegne af sine kunder. Når du har defineret den oplevelse, dine kunder skal have, peger pilen tilbage på dig: Hvad kræver det af din måde at arbejde og kommunikere på?

• Bliv inspireret til at give dine kunder mindeværdige oplevelser

• Få mere at vide om BROs arbejde med strategier

 

Din personlige nekrolog

Godt nyt til dig, der slet ikke kan få nok af morbide skriveøvelser. Som lovet vender jeg kort blikket mod en nekrologtest på individuelt niveau. Her kan du bruge testen til at sætte fokus på, hvordan du kan blive en bedre mand, kone, kæreste, far, mor, bror, søster, ven, nabo, kollega, leder eller noget helt tolvte.

Tager vi det arbejdsrelaterede eksempel, kan du starte med spørgsmål som:

  • Hvor nemt ville din virksomhed have ved at finde en erstatning for dig?
  • Hvordan ville hverdagen og stemningen blive anderledes i din afdeling?
  • Hvilke opgaver ville blive løst dårligere, hvis du forsvandt?

… og du kan forsøge at sætte ord på en nekrolog skrevet af henholdsvis din chef, dine nærmeste kollegaer og de folk, du i øvrigt arbejder sammen med.

Når du har de ord stående i ærlig sort på skærm foran dig, skal du så spørge dig selv: Hvad skal du gøre, hvis du gerne vil ændre det?

Hvad med dig?

Det er svært at smile stort, når man har brugt ordet ’nekrolog’ 15 gange i et indlæg. Og det var så 16. Så lad os slutte af med et drømmescenarie, inden vi går helt i sort: Hvordan vil du gerne huskes? Skriv i kommentarfeltet, hvordan din ønskede nekrolog (17!) ser ud – og hvorfor.

Om Karen Minke

Karen Minke

Karen Minke

Projektleder - 20334689
Karen er konsulent og projektleder i BRO. Hun er uddannet inden for journalistik og litteraturhistorie, og hun arbejder på kommunikationsprojekter i mange former og farver - men gerne noget, der involverer skriftlig formidling.

9 kommentarer til “Test dig selv: Er du mindeværdig eller glemt i morgen?

  1. Rigtig godt indspark!

    Og rigtig god vejviser til at undgå den fælde, som alt for mange virksomheder falder i: nemlig ikke at være i stand til at formidle den værdi, de sælger til deres kunder.

    Eksemplet med, om man “sælger paptallerkner og plastickrus, eller om man samler familier og venner til fødselsdage, grillmad og mindeværdige øjeblikke under den danske sommerhimmel” rammer knaldplet på, hvad man kan, når man kan formidle den værdi, man sælger;-)

    Tak som altid for god inspiration (I ville faktisk blive savnet ret meget hver torsdag formiddag, skal ret være ret…)

    Mange gode hilsner;-)

    • Hej Susanne

      Tusind tak for din kommentar. Det er skønt at høre, at du ville savne os, hvis vi forsvandt : ) Jeg er også ret sikker på, at hele redaktionen ville fælde en tåre, hvis du pludselig forsvandt fra vores kommentarspor. Vi sætter stor pris på dit engagement her på bloggen.

      Karen

  2. Super indlæg – der i hvert fald giver mig stof til eftertanke.
    Jeg oplever indimellem at det billede jeg har af mig selv slet ikke passer med det billede som andre har af mig. Forstået således at jeg desværre har en tendens til at se mig selv i et mindre positivt lys end andre ser mig.
    Da jeg læste dit indlæg kom jeg til at tænke på at denne øvelse måske kan udvides – fx kunne man dele sin nekrolog med én (nok en man kender rigtig godt, hvis nekrologen er om én selv 😉 ) og derfra finde ud af om den opfattelse man selv er kommet frem til stemmer nogenlunde eller er helt hen i skoven. 🙂
    Det samme kunne gøres som organisation – altså starte med at se indad og derfra dele synet med omverden og derfra arbejde videre. Det kræver selvfølgelig at man har modet til at høre de svar der måtte komme… 😉

    • Hej Trine
      I et fortroligt rum med en, man kender godt, kunne der helt sikkert komme både god snak og grin ud af øvelsen. Og ja, som organisation kræver det, man tør bruge det output, man får – ellers optager det jo bare tid i kalenderen. Helt enig. Tak for et godt indspark!

      Karen

  3. Pamela Mary Kasembo Louis 3. november 2016 kl. 10:55 - Svar

    Tak kære Karen. Ret tankevækkende.

    Jeg siger bare TORDENSKJOLD … Man burde markere sig, uanset om navnet er på tændstikker eller fejebakken :-).

  4. Hej Pamela.
    Jeg er vild med Tordenskjold – alle søhelte faktisk 🙂 Men hjælp mig her – hvad tænker du på angående Tordenskjold..?

    Karen

  5. ”Han forandrede verden med højttalere” … kommer der til at stå med bævende bogstaver i min nekrolog.

    … ”Ja, men ikke hele verden, kun en mikroskopisk del”, vil mine irriterende venner tilføje.

    ”Men han gav flødeboller og chokoladeskildpadder, når vi mindst ventede det.”

    Det er min klare (minimums-) forventning om en nekrolog.

    Jeg vakler lidt mellem flødeboller og vingummibamser, men er overbevist om, at nogle vil være kede af det, når jeg dør.

    Men så bliver der plads til en anden klovn, hvor jeg før stod.

    Jeg vil gerne tale om værdien, som vi hver især bidrager med.

    Det er nemlig ikke et spørgsmål om, vi bidrager med noget værdifuldt eller ej …. hvis du spørger mig.

    99 % af os GØR noget værdifuldt med vores liv.

    Spørgsmålet er mere, om vi selv er klar over det. Og selv er bevidste om, hvad det er.

    Og (måske) om andre opfatter det.

    Men de fleste af os gør en værdifuld forskel, lige meget om vi er klar over det eller ej.

    Det er min pointe.

    Nu har jeg brugt lidt tid på at undersøge det, du taler om.

    Det er faktisk ret spændende, og der er lavet videnskab omkring emnet.

    Det viser sig, at f.eks. sportsfolk præsterer bedre, når de har i frisk erindring, at de skal dø.

    Og hvis man gerne vil gå over i historien, må man hellere gå i gang.

    De kloge kalder det “dark pep talk”.

    Læs om det her og tusind tak for et godt indlæg.

    http://arstechnica.com/science/2016/11/youre-all-going-to-die-a-scientifically-proven-pep-talk-for-winning/

  6. Kære Ole.
    Måske vil der også stå noget om citronmåner og muffins..? 🙂
    Tak for din kommentar. Det er interessant, det du siger – og som understøtter Trines tidligere pointe – med, at vi ikke kender vores egen værdi. Det er meget godt set af jer begge. Og måske en tendens, der er afledt af et moderne samfund med fokus på at præstere. Det må vi skrive et blog-indlæg om snart! God dag.

    Karen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *