Den bitre, den brutale og 10 andre autosvar, der arbejder for (eller imod) dig i ferien

Den bitre, den brutale og 10 andre autosvar, der arbejder for (eller imod) dig i ferien

Sommerferien nærmer sig. Det samme gør en overset kommunikationsdisciplin: Autosvaret.

For de fleste er det blot sidste punkt på to do-listen inden en tårevædet afsked med skrivebordet. Men autosvaret bør faktisk være en kilde til grundige overvejelser. For som med alt andet, du skriver, siger det en del om, hvem du er.

Her får du 12 eksempler på autosvar, du kan stjæle eller lade dig inspirere af – og hvad de siger om dig.

 

1) Den arrogante

vejrudsigt

”Tilbage den 20. juni.”

Hvad siger den om dig?

Du dyrker en klassiker: Show it, don’t tell it. Det kan godt være, at du efterlader din modtager en smule misundelig, men følelsen vil formentlig få følgeskab af et smil, og budskabet er feset rent ind.

 

2) Den kryptiske

”Jeg er ikke på kontoret foreløbig.”

Hvad siger den om dig?

Javel. Holder du ferie? Er du blevet syg? Fyret? Du efterlader os ikke kun med mindst tre spørgsmål. Vi ved heller ikke, hvornår vi får svar på dem.

 

3) Den formelle

”Deres e-post er indgået, men endnu ikke læst. Jeg er atter at forefinde på kontoret igen d. 25. juli, hvorved henvendelsen vil blive besvaret inden for rimelig tidsramme. Der kan i mellemtiden rettes henvendelse til min kollega på XXX.”

Hvad siger den om dig?

Bliver du også helt træt i tastaturet?

Hvad f***** er en ”rimelig tidsramme”?

Giv os gennemskuelige grundled og klar kommunikation. Tak.

 

4) Den branding-bevidste

“Hi, would you like to be out-of-office too?

Then I recommend one of our Scandic hotels.

Personally, I will return on Wednesday May 29th and I won’t be able to answer your mail until then.”

Hvad siger den om dig?

Den her imponerede os, da vi modtog den. Her udnytter afsenderen lejligheden til at promovere sig selv på en elegant måde.

 

5) Den overbegejstrede

HEEEEJ! Jeg er smadder ked af ikke at kunne læse din mail. Okay, just kidding!!! Jeg er nemlig på ferie. Ah, syd, sol og sommer – det er skønt, ikke? 🙂 Så det betyder altså, at der liiiiiige går et par uger, før jeg kommer til at læse din mail. Glæder mig til det – er sikker på, at den er vildt spændende!! Knus.”

Hvad siger den om dig?

Nej, det er du ikke sikker på.

Og hvis vi er din nye kunde eller samarbejdspartner, har vi ikke lyst til et knus.

Vær varsom med din brug af smileys, udråbstegn og andet lir i autosvaret. Du risikerer at lyde som den overivrige tjener, der indtager en stol ved din og din kærestes middag og foroverbøjet nikker sig igennem jeres bestilling – velmenende, men akavet.

 

6) Den helt korte

”Tilbage 5. august.”

Hvad siger den om dig?

Kort er godt. Og ingen kan klandre dig for at spilde din modtagers tid. Men du misser fuldstændig chancen for at skabe eller styrke nogen relation til din modtager. Og det kender du værdien af.

 

7) Den risikable

”Jeg er pt. væk fra kontoret. Desværre er jeg tilbage om 14 dage.”

Også set som ”På ferie. Håber at vinde i lotteriet og aldrig komme tilbage.”

Hvad siger den om dig?

Det er et sats, det her. Måske har både du og din chef humor. Eller måske får du travlt med at finde dig et andet job.

 

8) Den brutale

”Jeg kigger ikke i min indbakke, før jeg er tilbage på kontoret den 7. juli. Til den tid vil jeg slette alle mails sendt før denne dato. Så hvis du vil mig noget, må du skrive igen til den tid.”

Hvad siger den om dig?

Vi er faktisk lidt i tvivl om, hvad vi skal mene her. Det er jo fint at melde ærligt ud – men det virker ikke superimødekommende eller engageret, gør det?

 

9) Den stilforvirrede

“May Peace, Joy, Hope and Happiness be yours during this Summer.

Thank you for your email. I’m out of the office and will be back at August 5th. During this period, I will have limited access to my email.

For immediate assistance please contact me on my cell phone at (+45)XXXXXXXX.”

Hvad siger den om dig?

Vi dobbelttjekkede Outlooks Sendt-mappe, da vi fik dette autosvar. For vi troede, vi havde sendt mailen til den forkerte person. Afsenderen var en ekskollega, som aldrig ville tale om fred og håb over kaffemaskinen. Indledningen passede til hans amerikanske og afrikanske samarbejdspartnere. Men den udelukkede os andre.

 

10) Den bitre

”Jeg holder en særdeles tiltrængt (men alt for kort) ferie og er tilbage på kontoret den 1. august. Til den tid er din mail sikkert druknet i mængden af andre ligegyldige mails, eller også er min afdeling for gud ved hvilken gang blevet omstruktureret, hvorfor det sikkert ikke bliver relevant for mig at svare dig. Så lad være med at forvente en hel masse.”

Hvad siger den om dig?

Det kan godt være, at du er træt af dit job, men det er en dårlig strategi at skrive det på Facebook eller i dit autosvar. Chefen kigger med overalt.

 

11) Den vigtige

“I am out of office until next Friday for a very important conference in Bonn.

Concerning project Y, please contact XXX
Concerning project X, please contact XXX
Concerning project Z, please contact XXX

In case of emergencies, you can reach me on my cellphone 1234567890.”

Hvad siger den om dig?

Puha, du er vigtig. Og international! Men du er godt nok også tør. Og helt sikker på at holde din modtager væk fra livet i strakt arm.

 

12) Den uigennemtænkte

”Velkommen kre Gst!
Tak for henvendelsen angende ophold.
Jeg undersger hvilke vrelser der er ledige, og vender tilbage hurtigst muligt.

Med venlig hilsen,”

Hvad siger den om dig?

Dette autosvar modtager BRO Blog-redaktionen, hver gang vi sender et nyhedsbrev om et blogindlæg ud. Det betyder, at den havner i vores indbakke en gang om ugen. Men på intet tidspunkt har vi været på jagt efter værelser. Så her gør autosvaret, der skulle være en servicebesked, blot din modtager forvirret.

Fraværet af æ, ø og å gør uigennemtænktheden i dette autosvar komplet.

 

Hvad er det bedste autosvar, du har modtaget? Del gerne med os andre her i kommentarfeltet – det er også helt okay at prale med sit eget.

Om Marie Hemmingsen

Marie Hemmingsen

Marie Hemmingsen

Konsulent - 29469737
Marie er konsulent i Bro. Hun arbejder med kommunikation fra de store strategiske linjer til det enkelte komma – både digitalt og på print rettet mod kunder, medlemmer og medarbejdere. Marie har blandt andet løst opgaver for JN Data og Foreningen Nykredit.

38 kommentarer til “Den bitre, den brutale og 10 andre autosvar, der arbejder for (eller imod) dig i ferien

  1. haha… ja hver gang man sender nyhedsbrev ud får man gerne 10 – 20 autosvar.
    – Kilde til god underholdning og stor irritation.
    – Så der ligger også en anbefaling, brug ikke din private mail som afsender i din nyhedsbrev. Brug i stedet en mail dedikeret til dette. 🙂

  2. Vibeke Engers 2. juni 2016 kl. 07:19 - Svar

    Det er vældigt fint og oplysende med alle disse autosvar, som vi ikke skal bruge. Men eksempler på gode autosvar efterspørges.

    • Marie Hemmingsen 2. juni 2016 kl. 08:36 - Svar

      Kære Vibeke og andre, der efterspørger gode autosvar. Tak for kommentarer – kom endelig med flere! Da min kollega Henrik for nylig tog til Bali, satte han det her autosvar på. Det virker ganske godt, synes jeg:

      Hej
      Tak for din mail. Jeg er taget på en aldeles velfortjent ferie og sætter mig først bag skærmen igen den 4. april.
      I mellemtiden kan du roligt tage fat i mine kollegaer – de er smaddersøde. Jeg kan i særlig høj grad anbefale Eva Rieks, som du kan fange på eva@bro-kommunikation.dk.
      Du kan også ringe til BRO Kommunikation på 48 24 00 68.
      Mange hilsner
      Henrik

  3. Men hvad skal jeg så skrive i mit autosvar? -Som får potentielle kunder til at vente på at jeg kommer tilbage fra min ferie, som vel og mærke ER en ferie og ikke bare en jeg-tjekker-mails-og-fon-hver-dag-mellem-14-16-ferie, og IKKE kontakter en konkurrent,.
    (Hvis dette ferie-hallo da er noget selvstændige gør sig i overhovedet?)

  4. Henrik Groth Nielsen 2. juni 2016 kl. 07:44 - Svar

    Hej
    Jeg leger forsker på DPU mandag d. 6 juni 2016. og er tilbage i virkeligheden 7 juni.2016

  5. Til mine kolleger (også kaldet inden for organisationen) tror jeg, der skal stå:
    Allerdejligste kollega!

    Jeg havde brug for ferie. Sommerferie!

    Derfor er jeg smuttet væk fra min pind et par uger.

    Fyld bare min indbakke op – jeg kan ta’ det..
    Jeg vender tilbage fuldt optanket med energi d. xx august 2016

    Sol og sommer fra

  6. Jeg kan også bidrage med et godt eksempel. Jeg fik nemlig den her for et par dage siden, som jeg vældig godt kan lide. Det er fra vores gode venner hos PR-bureauet Publico i Århus, og afsenderen Uffe formår her både at hygge lidt, give konkret info og lave lidt fin reklame for en reception i næste uge:

    Tak for din e-mail.

    Jeg holder ferie og er først på kontoret igen mandag den 6. juni.

    Det betyder ikke, at jeg er helt uden for mail- eller telefonrækkevidde. Men der vil være lidt forsinkelse på min respons (læs: Jeg tager telefonen, hvis jeg hører den, og svarer mails, når ungerne er puttet).

    Ring eller send endelig en SMS på XX XX XX XX, hvis du får en haster.
    I så fald kan du også kontakte bureauchef Navn Navnesen.

    NB: Hvis du betragter dig selv som en god ven eller blot bekendt af Publico, bør du klart unde dig selv at komme til vores sommer-reception fredag den 10. juni. Det kunne være hylt, hvis du kom.

    • Håber også at han holder rigtig ferie på et eller andet tidspunkt, hvor han bare slukker HELT for arbejdstelefonen og ikke engang tjekker mails, når ungerne er puttet! 🙂

  7. Gine Petersen 2. juni 2016 kl. 10:02 - Svar

    Mit autosvar plejer at se nogenlunde sådan ud. Indimllem skifter jeg ballondans ud med et eller andet det passer til årstiden:

    Hej og tak for din mail

    Jeg er udtaget til verdensmesterskaberne i ballondans, og er taget på træningslejr. Hvis alt går vel, er jeg tilbage den xx. xx.

    I mellemtiden kan du få hjælp af min kollega Xxxx Xxx på e-mail xxxxx@xxx.dk eller telefonnummer xxxxxxx

    Mvh

    Xxxxx Xxxxx
    Titel og ballondanse-entusiast

    Det plejer at give ret god respons

    • Marie Hemmingsen 2. juni 2016 kl. 11:52 - Svar

      Den er sjov, Gine – uden at være så fokuseret på at være det, at den glemmer at fortælle nyttig information om, hvornår du er tilbage, og hvor man ellers kan henvende sig. Jeg får også lyst til at google, om der vitterlig findes et ballondansverdensmesterskab.

  8. Peder Grønfeldt 2. juni 2016 kl. 10:06 - Svar

    Der mangler helt klart en anden klassiker, der altid lander i indboksen. Det arbejder imod dig, når du ikke har opdateret beskeder. Denne er modtaget i PÅSKEdagene:

    Hej
    Jeg holder vinterferie og er tilbage igen mandag den 22. februar.
    Hvis det haster, så kontakt min kollega XXXXX

    Mvh
    XXX

    • Marie Hemmingsen 2. juni 2016 kl. 11:48 - Svar

      Åh ja, man krummer lidt tæer. Vi kan jo kalde den “Den forsinkede”. Tak for at minde os om den 🙂

    • Det er sket for mig, indtil en “udefra” gjorde mig opmærksom på det. Det (kan) skyldes, at der er to muligheder i Outlook, nemlig “inden for organisationen” og “udenfor”. Det havde jeg så ikke lige set, så den gamle besked blev stående ud af huset. Fra da af har jeg omhyggeligt rettet begge beskeder hver gang …

  9. Lene Finnemann 2. juni 2016 kl. 10:09 - Svar

    Kære jer. Her er mit autosvar. Det fungerer fint i min lille enmands-praksis, men jeg modtager gerne forbedringsforslag og kommentarer:

    Mange tak for din mail. Jeg holder ferie til den 4. august, men hvis det haster, er du altid velkommen til at sende en sms – så vender jeg tilbage inden for 24 timer.

    Venlig hilsen
    Lene Finnemann
    Journalist og kommunikationsrådgiver
    mail@finkommunikation.dk
    mobil 28 71 35 32

  10. Glemmer ikke i hast, da en sundhedsplejerske under en strejke havde følgende autosvar
    “kommer tilbage når vi har fået mere i løn”.
    Den var lige lovlig frisk og gav anledning til, at vi fik en politik for, hvordan et autosvar bør lyde…..

    • Marie Hemmingsen 2. juni 2016 kl. 11:54 - Svar

      Det var et skarpt svar! Her kan man virkelig tale om en, der udnytter genren til at brande sine holdninger. Jeg kan lide det – men jeg forstår godt, hvorfor der kom en autosvarpolitik bagefter.

  11. Helle Sørensen 2. juni 2016 kl. 10:17 - Svar

    Dear mailer,

    I am on vacation and will return on Monday 20 June 2016.

    If you need urgent assistance, please contact the reception on phone +45 xx xx xx xx and they will lead you to a relevant person.

    I wish you a nice summer!

  12. Rune Steiness 2. juni 2016 kl. 10:30 - Svar

    Jeg har forsøgt mig med et par forskellige. Denne her var den seneste:

    Mange tak for din mail!

    Jeg nyder en fridag i selskab med mine dejlige søstre, som jeg i hverdagen ellers ser alt for lidt til. Så denne mandag har de min fulde opmærksomhed.

    I morgen, tirsdag, er jeg tilbage med fornyet energi efter familiehygge, og der både læser jeg og besvarer din mail.

    Haster det helt vildt, prøv da alligevel at fang mig på x. Svarer jeg ikke, prøv da mine dygtige kolleger på x.

    Hilsen
    Rune

  13. Bedste autosvar;
    ” Hej med dig,

    Jeg er glad for du valgte at skrive til netop mig, – men jeg ser ikke din mail førend XX-XX-XXXX hvor jeg er tilbage efter sommerferien.

    Min gode kollega, XXX, har lovet at hjælpe i mit fravær, så kontakt ham bare på XXXXXXXXX.

    Håber du må få en god dag

    • Marie Hemmingsen 2. juni 2016 kl. 11:57 - Svar

      Kære Anja. Den passer sod fod i hose under en kategori, vi ikke fik plads til: “Den imødekommende”. Tak fordi du deler 🙂

  14. Og så det allervigtigste……
    Husk at slå autosvar fra når I kommer retur fra den sikkert velfortjente ferie.
    Det er SÅ træls at være nødt til at ringe folk op for at gøre dem obs på den slags “sjusk”.

    Tænker på, kan man bruge autosvar når man ikke har arbejde, ikke holder ferie/fri og bare sidder og venter på svar , på alle de job man søger?

    “Hej, tak for din mail. jeg har ikke noget arbejde at holde fri fra, men jeg synes det er sjovt at bruge autosvar. Jeg læser din mail lige om 2 sekunder, så den har bare at være interessant….”

  15. Og husk: Spammere sender mails til alle mulige og umulige adresser. Hvis de får et autosvar tilbage, så er de sikre på at have ramt en aktiv mailadresse, og så blive den solgt til andre spammere i hele verden.
    (Ellers godt at se, at “dig” er blevet rettet til “du” 😉

  16. Jesper.
    Spild af tid at læse denne artikel eller var den tiltænkt skoleelever?
    I mister interesserede på en sådan “tynd” artikel.
    Jeg fik lyst til at læse for at blive klogere. Ikke for at “blokke”!!

    • Kære Jesper

      Vi er kede af at høre, at artiklen var tynd i din optik. Og ikke mindst, at du slet ikke blev klogere af at læse med. Det er ellers normalt et pejlemærke for os.

      Det får os på ingen måde til at fortryde indlægget. Men det er da surt, hvis vi har mistet dig i svinget.

      Alt godt herfra.
      /Henrik

  17. Hvad med den her? er den tvetydig?

    Thank you for your email. I’m currently off on bank holiday but I will be back in the office Monday, May 8th, and I´ll do my outmost to ignore my company cell phone and e-mails. Your message will not be forwarded but in case of emergency, please contact my colleague xx

    Thanks for your understanding & best regards,

  18. I Outlook kan man sætte en intern og ekstern besked – det siger den i hvert fald. Det plejer at være mit glansnummer at glemme den ene af dem. Så efter en sommerferie, for år tilbage, kom jeg tilbage til rigtig mange mails, hvor der stod:
    Det var godt nok en lang sommerferie! Gid det var mig! Har jeg så fået en ny vejleder! – da jeg undersøgte de mærkelige svar gik det op for mig, at jeg var kommet til at genbruge julebeskeden – så der stod, at jeg var tilbage 4. januar ;0)

    Ren ønsketænkning ;0)

  19. Tak, fordi du bringer autosvaret op på disken, Marie.
    Hvis man ikke vil lyde som en reklame for en sovepose, kan man i stedet lyde sådan her:

    Mange tak for din mail.

    Jeg er fusioneret med en liggestol i Sydfrankrig, og ligger og læser Drageherren af Josefine Ottesen for ungerne, spiller 2-mands whist og løbetræner lidt.

    Jeg klarer mig, kan du høre!

    Det betyder ikke, at du ikke kan få fat i mig. Det betyder kun, at der kan gå nogle timer, før jeg ser din mail.

    Hvis det haster, er du derfor velkommen til at skrive en SMS på tlf: +45 XXXXXXXX

    Jeg checker telefonen jævnligt, men hvis jeg er midt i en svømmetur, går der liiige 20-40 minutter, før jeg ringer tilbage.

    Go’ sommer! Glæder mig til vi høres ved, efter ferien.

    De bedste sommerhilsener

  20. Tankevækkende, at så mange ikke kan holde helt fri, når de har ferie, men absolut må have en kattelem åben… Hvad siger det om dem?

  21. Det bedste svar jeg nogensinde har modtaget var da jeg ansøgte om et job hos en virksomhed i Jylland:

    “Vi har desværre ikke tid til at læse din mail nu, da vi er ude og malke eller tilsvarende. Vi vender tilbage efter æ kaf’paus”

    Først tænkte jeg – hvad f****n sker der her? Men så måtte man jo give dem at de står fast i “jyske værdier” – men det er ikke lige det man er vant til som Københavner.

  22. Den måske kedelige? i et enmandsfirma hvor jeg har tilbud ude som der skal svares på. Prøver at undgå at lyde som en der ikke kan holde ferie, eller en som holder for lang ferie, som I at det ikke kommer mine kunder eller andre ved, hvordan, hvormeget og med hvem jeg holder ferie!

    Tak for din mail. Her i sommertiden besvarer jeg ikke mails hver dag. Er der noget, der haster, så send mig en SMS på 0046 70 2509 108. Ha en skøn sommer!

  23. Det er da en rigtig fin liste du har fået lavet dig her! Den gemmer jeg da lige, så den er klar til den dag det bliver relevant for mig også. Forhåbentlig snart 🙂

  24. Henrik Hillestrøm 22. december 2016 kl. 14:24 - Svar

    Jeg har for nylig fået et autosvar med denne skudsikre logik:

    “Tak for din mail. Jeg arbejder hjemmefra, men du er velkommen til at sende en mail.”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *