Sådan omsætter du 5 tekster til 319.985 tjente kroner

Sådan omsætter du 5 tekster til 319.985 tjente kroner

På kontoret har vi ét emne, der altid dukker op i frokostpausen:

”Hvilken serie er den næste, jeg skal se?”

Ikke film. Serie. Og vi tror nok, at vi ikke er de eneste, der elsker serier.

Vi vil nemlig gerne lære personerne og deres univers bedre at kende. Det gør os trygge, når vi kan mærke en relation til dem på skærmen.

Det kan du udnytte i mange kommunikationsgrene.

Her vil vi gerne dele et nyligt og praktisk eksempel på, hvordan vi har brugt det til at tjene 319.985 kroner.

Da vi skulle sælge pladser på vores kommunikationsuddannelse, BRO Comm, kunne vi have stillet os midt i Kongens Have og råbt: ”Vi har lavet en kommunikationsuddannelse. Kom og køb!”

Heldigvis gjorde vi noget andet. Vi planlagde en serie af påvirkninger, der skulle gøre folk nysgerrige på uddannelsen og forstå, hvordan den adskiller sig fra andre efteruddannelser.

Så hvis du læser videre herfra, får du en gennemgang af den serie af påvirkninger, der førte til et udsolgt hold 1 på BRO Comm – og selvfølgelig runder vi af med essensen af det hele, som du kan tage med dig videre.

5 nøje udvalgte påvirkninger

Vores serie bestod af fem korte tekster. Der skete også andre ting som fx mails og opkald til personlige relationer. Men den primære serie bestod af fem tekster i forskellige kanaler. De tre første var til den store brede offentlighed, mens vi snævrede målgruppen ind i de to sidste.

Tekst #1: LinkedIn-update

Første gang vi overhovedet nævnte vores kommunikationsuddannelse for nogen, var i en LinkedIn-opdatering på vores LinkedIn-profil. Den så sådan her ud:

LinkedIn-Opslag

Hvad skete der i teksten?

Vi rammesatte opdateringen, så den blev aktuel – nemlig blodmånen, der netop havde fået folk til at valfarte mod Planetariet natten til en mandag. Der er en grund til, at aktualitet er et af de fem nyhedskriterier, for det er et pokkers effektivt middel til at engagere dine modtagere.

Derudover fokuserede vi på værdien for modtageren, som vi (indrømmet) overdrev en lille smule: ”Klik på linket og tag første skridt mod storhed.”

Hvad var pointen med teksten?

Vi ville gøre folk nysgerrige nok til at klikke sig over på siden, hvor de kan læse mere om uddannelsen. På dette tidspunkt kunne man kun skrive sig på en liste af folk, der ville få besked som de første, når vi åbnede for tilmeldingen og tilbød uddannelsen til en særlig pris.

 

Tekst #2: Facebook-konkurrence

Den anden tekst var en konkurrence på vores Facebook-side. Den lød sådan her:

Facebook-Opslag

Hvad skete der i teksten?

Ordene ’konkurrence’ og ’gratis’ skrevet med caps lock nede? Ja, det var helt skamløst, det, vi havde gang i her.

Hvad var pointen med teksten?

Konkurrencen skulle skabe hype og opmærksomhed om uddannelsen. Tankerne bag gik nogenlunde sådan her: De penge, vi ikke tjener på at have en deltager gratis med, vil forhåbentlig blive opvejet af andre, der får nys om uddannelsen via dette greb.

Og samtidig ville vi gerne opfattes som nogen, der gerne giver en stor gave væk.

 

Tekst #3: Løbende LinkedIn-updates

En kommunikationsuddannelse er ikke noget originalt produkt i sig selv. Derfor gjorde vi os umage for at vise, hvordan vores er anderledes. Det skete i tre korte LinkedIn-updates.

Hvad skete der i teksten?

Vi havde undersøgt markedet grundigt, og vi valgte tre nøgleord, som, vi oprigtigt tror på, adskiller os fra konkurrenterne i markedet. Ordene er personlig, flerdimensionel og relationel, og vi forklarede deres betydning i korte tekster, som vi dryppede på vores LinkedIn-profil i løbet af en uges tid.

De tre tekster blev også omformet til en video, der fortæller pointerne fint:

Hvad var pointen med teksten?

De løbende remindere havde to enkle formål:

  1. At vise folk, hvordan vi adskilte os fra andre uddannelser.
  2. At skabe trafik til siden med mere info og muligheden for at skrive sig på venteliste.

 

Tekst #4: E-mail til de særligt interesserede

Resultatet af de tre første tekster i serien var en liste med 93 mennesker, der gerne ville tippes, når pladserne officielt blev sat til salg (og en rigtig glad konkurrencevinder).

Den fjerde tekst var derfor en e-mail til ventelisten om, at nu kunne de helt eksklusivt købe en plads på uddannelsen.

Hvad skete der i teksten?

Jeg skal ikke kede dig med at vise hele mailen. Men her er dens tre væsentligste budskaber:

  • Du er med i en eksklusiv gruppe.
  • Du får uddannelsen til en særlig pris.
  • Du skal reagere inden en bestemt dato, hvor prisen stiger, og vores 23.000 dejlige blogabonnenter desuden også får tilbuddet om at komme med på uddannelsen.

Hvad var pointen med teksten?

Resultatet af denne tekst var som håbet, at folk begyndte at købe pladser på uddannelsen.

Og udover bidraget til vores bundlinje betød det, at vi i tekst #5 forneden kunne fortælle, at uddannelsen var ved at være fyldt op. Og er der noget, vi mennesker gerne vil have, så er det ting, andre også vil have – og som der ikke findes særligt mange af. Tænk Kähler-vaser. Eller luksushovedpuden, der kun er på tilbud en enkelt søndag i Jysk.

 

Tekst #5: E-mail til BRO Blogs følgere

Den sidste tekst var en e-mail til vores 23.000 følgere her på bloggen. Her er vores læsere vant til at modtage e-mails, der linker til værdifuldt indhold i form af blogindlæg, men denne gang handlede det om et direkte salg. Den slags går vi meget varsomt til værks med.

Hvad skete der i teksten?

Vi beskrev nogle af de daglige udfordringer, som mange af vores følgere sidder med. Og derefter præsenterede vi kommunikationsuddannelsen som en løsning på problemerne. En klassisk copywriter-teknik.

Hvad var pointen med teksten?

Teksten var det sidste og største greb til at sælge pladser på uddannelsen. Vores series sæsonafslutning, om du vil.

Teksten havde derfor en sindssygt stor opgave: Først at få modtageren til at klikke og dernæst at få lyst til at bruge 24.999 kroner på en uddannelse.

 

Hvordan gik det, og hvad kan du bruge det til?

Heldigvis betød vores serie af påvirkninger, at vi i januar 2016 kunne starte første hold af vores kommunikationsuddannelse. Holdet er stadig i gang, og deltagerne er heldigvis glade.

Den centrale pointe her er todelt:

  • For det første er du nødt til at bygge en relation til folk, hvis du for alvor vil have dem til at købe ind på dit budskab.
  • For det andet er det for naivt at tro, at folk fanger dit budskab, fordi du råber det én gang. Uanset hvor velformuleret, velforberedt og grafisk perfekt du præsenterer det.

Med andre ord:

Udnyt, at folk gerne vil have serier. Skub dine modtagere en smule i din retning for hver påvirkning. Vis dem, at du kan løse deres problemer og oprigtigt ønsker at hjælpe dem. For så kan det være, at de reagerer. Fx når du:

  • vil sælge et produkt
  • skal forberede dine medarbejdere på en intern forandring
  • vil have dine kollegaer med ombord på en ide.

Tilmeldingen til BRO Comms hold 2 er netop åbnet. Skal du med?

Om Kathrine Louise Nielsen

Kathrine Louise Nielsen

Tekstforfatter +45 60 88 71 13
Kathrine er tekstforfatter i BRO og redaktør på BRO Blog. Hun er BROs forlængede pen i Canada, hvor hun løser opgaver inden for content og copywriting. Kathrine er i øvrigt forfatter til romanerne 'De Spidsørede' samt 'Ild og vand'.

10 kommentarer til “Sådan omsætter du 5 tekster til 319.985 tjente kroner

  1. T-shirten skal være våd hele tiden.

    Ellers er det ikke godt.

    Det lyder som den underligste kommentar der findes, men hør nu her.

    Ovre i Thailand fejrer de songkran.

    Deres version af nytår.

    Songkran har alting til fælles med dit lærerige blogindlæg, Kathrine.

    Alting.

    Thailænderne elsker deres songkran, og det er en fest, der samler hele nationen i flere dage.

    En del af festen handler om, at vise hinanden respekt.

    Du kan sige, at festen er en kampagne for respekt.

    I flere dage.

    Men respekt er både noget, man giver og noget man får.

    Den går begge veje.

    Så hvordan visualiserer man noget, der får en hel nation til at feste for respekt gennem flere dage?

    Og hvordan viser du, at du er med?

    Thailænderne har et enkelt svar.

    Vandkamp.

    I flere dage kyler de vand efter hinanden, som et festligt symbol på respekten.

    Og alle gør det.

    Fra unge til gamle.

    Fra strissere til jakkesæt.

    Så længe dit tøj er vådt, er du med til at hylde respekten.

    Så du kyler vand efter andre, er du med til, at holde den i live.

    Og skulle du stå på et hjørne med et tør T-shirt, kan du være sikker på, at der snart vil være et glasfuld vand på vej i din retning.

    Det er den gentagne påvirkning, der gør dig til en af os.

    Og ikke til en af dem, der har tør trøje.

    Føj for dem.

    Nå.

    Men jeg går på Bro Comm Hold 1 og er glad.

    Øver mig (som du kan se) på, at oversætte alt muligt til storytelling, når jeg får chancen … og ikke bare bla-bla-bla.

    Bro Comm er nogle sjove briller at få på.

    Tak for dem.

  2. Hej Ole

    Wauv. Du fangede mig fra første linje her.

    Der er et mål, jeg ikke vidste, jeg havde, da jeg vågnede i morges: “Bare nogen sammenligner mit blogindlæg med en songkran i dag.”

    Det mål har du lige opfyldt. Med sølvfarvede sukkerperler ovenpå

    Tak for fortællingen og for billederne bag mine øjenlåg 🙂

    • Henrik Hillestrøm 25. april 2016 kl. 07:47 - Svar

      Fantastisk at høre, Daniel 🙂 Velkommen til – håber vi kan holde dig fanget.
      Hilsen Henrik

    • Hej Daniel
      Sikken en skøn kommentar at læse på en mandag, hvor der er slud på den anden side af mit vindue. Dejligt at have dig med på bloggen 🙂

  3. Tak for indsigten – relevant og brugbar som altid.

    Med tanke på (den stigende) vigtigheden af at formidle også visuelt, er især jeres korte video introduktion til uddannelsen et godt pust, hvis I nu spørger (og det gør I jo ind i mellem).

    Ville ønske, jeg var med på vinderholdet;-)

    God uge til alle!

    • Hej Susanne
      Selv tak. Jeg er glad for, du kan bruge indlægget. Og tusind tak for at give din mening til kende om videoen – det er vigtig feedback at få 🙂 God uge til dig også!
      Mange hilsner
      Kathrine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *