#03 Genveje til at skabe tillid hos din kunde eller medarbejder

Print

I denne episode skal du møde Dåseåbneren fra BRO Kommunikation. Det kæle- og tilnavn har et par af vores kunder nemlig tildelt BRO-konsulent Cecilie Rudolph. Med kærlig signatur, forstås.

Årsagen skal findes i Cecilies evne til at skabe tillid. Og det gælder ikke kun tillid til hende, når man står over for hende (hvilket du får at mærke, når du møder hende på vores kommunikationsuddannelse). Nej, det gælder i høj grad også tillid til hinanden i fx teams og blandt medarbejdere – den tillid, der skal til for at skabe udvikling. Det er nemlig den slags opgaver, Cecilie ofte bliver kaldt ud til.

Det kan alt sammen spores tilbage til én enkelt disciplin, siger Cecilie: Samtalen.

Og her handler det ikke om, at du skal pitche dine egne ideer, løse andre folks problemer eller læse deres tanker. Hvis du for alvor vil skabe tillid hos din modpart, skal du derimod sætte din egen agenda på pause.

Svært, men vigtigt.

Cecilie har heldigvis tre genveje, du kan gøre brug af. Og du kan få dem lige her.

Hør programmet her:

 

 

Hvad får du ud af at lytte til programmet?

På 19 små minutter får du svar på:

  • Hvorfor det kan betale sig at lade din egen agenda falde i baggrunden i samtalen
  • Hvad gynger kan lære dig om anerkendelse
  • Hvad den største kommunikative gave til din modpart er
  • Hvordan du allerbedst kan anerkende din modpart (det er helt simpelt)
  • Hvorfor du skal kende forskel på telling– og asking-spørgsmål – og hvilke spørgsmål, der er de rigtige
  • Hvordan du fremstår mest sympatisk for din kunde eller medarbejder.

Shownotes: Få programmets pointer på én side

Få de vigtigste pointer fra programmet og et par nyttige links ved at klikke her:

Abonner på BRO fm

Find podcasten i iTunes, hvor du også kan abonnere. Eller find den på Stitcher, hvis du bruger Android – og husk, at rigtige venner giver gode anmeldelser 🙂

11 kommentarer til “#03 Genveje til at skabe tillid hos din kunde eller medarbejder

  1. “Det kan jeg godt forstå” – Hvad nu hvis man ikke forstår? Men så stiller man vel bare asking-spørgsmålet: “Det forstår jeg ikke. Kan du uddybe?”…?
    Og apropos telling- og asking-spørgsmålene: Sjovt at flere af de bandlyste spørgsmål er hv-spørgsmål som man altid har lært er den rigtige måde at stille spørgsmål på. Og at et af asking-spørgsmålene IKKE er et hv-spørgsmål.

    • Hej Sarah
      Tak for din kommentar 🙂 Du har jo fuldstændig ret; så beder du vedkommende om at uddybe. Og du kan måske endda prøve at udelade ‘Det forstår jeg ikke’ i f’ørste omgang. Måske det ikke er så vigtigt, at få pointeret i første omgang… synes jeg personligt ikke:)

      Ha’ en dejlig torsdag!
      Dbh. Cecilie

  2. Er “Telling” og “asking” spørgsmål det samme som “åbne og lukkede” spørgsmål?, spurgte hun i et lukket spørgsmål.

    • Hej Puk
      Hvis jeg forstår dig rigtigt, så spørg du, om man kan sidestille lukkede spørgsmål med telling-spørgsmål, og åbne spørgsmål med asking-spørgsmål? Det kan man som sådan ikke, hvis man opfatter lukkede spørgsmål som ja/nej-spørgsmål, da et telling spørgsmål jo godt kan kræve et længere svar. Men jeg forstår godt din pointe, for man kan måske sige, at telling-spørgsmål bliver en viderefortolkning af lukkede spørgsmål, fordi vi som afsender ikke gør os afhængige af modpartens uforbeholdne svar 🙂

  3. Tak for et lærerigt indlæg.

    Hvis flere var som jer i BRO:

    Ville jeg kende min bankrådgiver og vide, om han (eller er det en hun?) er særligt vaks til det med X-lån eller Y-renter eller hvad man ellers kan være vaks til.

    Jeg ville kende min byggesagsbehandler.

    Jeg ville kende min tandlæge, og hans (det ved jeg!) syn på noget vigtigt med tænder.

    Jeg ville kende mekanikerens syn på et eller andet med bilen.

    Den nedslående sandhed er, at hvis en af dem bare præsenterede sig som Jesper i telefonen, ville jeg ikke vide, om det var carporten, visdomstanden, overtrækket eller lydpotten, vi skulle tale om.

    Ingen af ovenstående personer er (i øvrigt) onde, dårlige eller mærkelige.

    Det er jer, der er særlige.

    Skal have googlet ham Edgar Schein. Tak for tippet.

    • Kære Ole
      Tak for dig og for en sjov kommentarer – jeg grinte op til flere gange 🙂 Og glæder mig til vi ses en masse på BRO Comm næste år.
      Dbh. Cecilie

  4. Hvor jeg dog savner jeres skrevne ord. 19 minutters lyd tillader ikke en speedlæser den intense nydelse af en overspringshandling midt i arbejdsdagen.

    • Henrik Hillestrøm 13. november 2015 kl. 08:11 - Svar

      Hej Janet. Tak for feedbacken. Vores skrevne ord er heldigvis på ingen måde forsvundet, så bare rolig. Du skal ikke vente længere end til på torsdag, før der kommer nyt på skrift – og du skal heller ikke længere tilbage end en uges tid for at finde seneste skrevne indlæg.

      Og ellers kan jeg helt personligt anbefale sider som Facebook, http://www.EB.dk og http://www.sadanduseless.com som gode kilder til overspringshandlinger 🙂

      /Henrik

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *