#02 Undgå disse begynderfejl, når du vil skabe forandringer

Undgå disse begynderfejl, når du vil skabe forandringer

Det er et uofficielt krav til alle i det danske arbejdsliv, at de skal være ’omstillingsparate’. Alle ved det, de fleste hævder at være det, men ret få er det i virkeligheden. Hvordan opstår dette paradoks? Og hvordan får man bugt med det?

Det har Morten Münster tre gode bud på. Han er direktør i The Nudging Company og en af landets førende eksperter i adfærdsdesign. I dette 23 minutter korte program afslører han, hvad der oftest går galt, når man forsøger at ændre andre folks vaner og adfærd. Det drejer sig helt enkelt om:

  • noget, du ikke må sige
  • noget, du ikke må have
  • noget, du alt for ofte glemmer.

Vil du vide, hvad det præcis dækker over, så du ikke begår en af de klassiske begynderfejl?

Så lyt til programmet lige her:

 

 

Her er, hvad du får ud af at lytte til programmet

I løbet af de 23 minutter får du blandt andet:

  • afsløret det værste ord, du kan bruge, når du fx vil præsentere en strategi
  • opskriften på, hvordan du skal præsentere nye tiltag for notoriske skeptikere
  • forklaret ’verdens største bjørnetjeneste’
  • indblik i den geniale og helt enkle kundeservice-strategi, de bruger i Tivoli
  • klarlagt forbindelsen mellem fødselsdagssange og klar kommunikation
  • ét godt råd til alt, hvad du foretager dig i livet (det kommer lige ved 20-minutters-mærket)
  • anbefalet en bog skrevet af en af Mortens største helte.

… Det er da et meget godt bytte for den beskedne indsats, det er at lytte til os på din cykeltur til arbejde, i toget hjem fra familiebesøget, eller mens du stryger skjorter. Er det ikke?

Shownotes: Få programmets pointer på én side

Hent pointer og highlights fra programmet i korte bullets – og få en håndfuld links til mere læsning.

Abonner på BRO fm

Find podcasten i iTunes, hvor du også kan abonnere, så du får alle programmer leveret direkte til din mobil. Og smid gerne en håndfuld stjerner efter os med anmeldelses-funktionen 🙂

Bruger du Android, kan du lytte og abonnere via Stitcher.

5 kommentarer til “#02 Undgå disse begynderfejl, når du vil skabe forandringer

  1. Jeg har scoret alle rigtige på jeres 3-trinsliste over ting, man aldrig skal gøre.

    Det er beroligende på sin egen fortvivlende måde.

    Et eksempel.

    Jeg står for noget fysisk træning i vores løbeklub. Træningen er uinspirerende i hele sit væsen, så jeg udvikler lidt på metoderne engang i mellem.

    Løberne involveres på ingen måde i udviklingsprocessen (point for fraværet af kunden i centrum?) og jeg trækker deres kroppe gennem nye træningsinitiativer, når de mindst venter det.

    Min umådeligt dårlige ledelse mødte sit hidtidige klimaks, da jeg opfandt konceptet ”1000 øvelser på 1 time” og måtte sande, at intet menneske kan favne at modtage så en voldsom besked:

    ”Kig forbi i aften. Vi prøver noget helt nyt og laver 1000 øvelser på 1 time”

    Folk blev væk i stor stil.

    Ingen tror, de kan klare det. Ingen kan forestille sig, hvad det er.

    Klappen går ned.

    Jeg vil ikke undlade at rose mig selv for, at have opfundet et koncept, som i én enkel sætning varsler en forandring, som både er ny, indforstået og skræmmende.

    Så den blev pillet af programmet.

    Historien kunne have sluttet her, men der er en happy ending i den stramme løbebuks.

    For jeg er jo nudging-studerende hos Morten, så jeg har lært være vedholdende, at måle og at dosere mine virkemidler.

    Så jeg har i flere omgange skrumpet forandringen, gjort den personlig, gjort den målbar og social m.v. Altså indsat nogle nudginggreb.

    Check nu.

    I dag efterspørger løberne den vilde træning, som gradvist er bygget op over flere måneder.

    På torsdag laver vi 1125 øvelser på 1 time.

    Løberne glæder sig.

    Tak, Morten og tak for en god podcast.

  2. Hej Ole dit dejlige menneske – det er jo endnu en genial anekdote (velskrevet som sædvanlig) fra din side. Jeg håber så meget på, at du snart flytter til Lyngby, så du kan lave en løbeklub her, som jeg kunne være en del af. Næste gang vi ses, vil jeg lære den der med 1125 øvelser på én time.

    Og sådan helt generelt skal det lyde fra os alle: Tusind tak for din ihærdighed i din feedback. Hver gang vi læser en af dine kommentarer, så bliver ens dag bare lidt bedre.

    Tak.

  3. Tja, det var ellers et indlaeg jeg gerne ville have hoert. Men nej, jeg melder pas. Jeg orker simpelt hen ikke at bruge en halv time paa at skulle dechifrere den gang utydelige snak.

    Indholdet er givetvis glimrende, men formen? Nej, ikke godkendt. Naar I snakker saa hurtigt, utydeligt og ofte uden ophold mellem ordene er det ekstremt traettende for ‘modtageren’ at foelge med. Der burde et kommunikationsfirma indover den samtale 🙂

    Jeg glaeder mig til at lytte til udgave 2 i en formidlingsmaessigt tilfredsstillende version.

    Mange hilsner

    {beklager de manglende ascii-muligheder paa denne nederlandske laptop]

    • Henrik Hillestrøm 30. oktober 2015 kl. 13:39 - Svar

      Hej Niels

      Tak for feedbacken. Vi forsøger at komme i tanke om et kommunikationsbureau, vi kan spørge til råds næste gang 🙂

      Hilsen Henrik

  4. Som Per Vers siger: Det er ikke os, der taler for hurtigt. Det er dig, der lytter for langsomt. Ikke godkendt herfra:)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *