FC Barcelonas guide til at implementere en strategi

FC Barcelonas guide til at implementere en strategi

Implementering af en strategi. Bøvs, ik’?

Begejstrede ledere, der systematisk forvirrer deres apatiske publikum af medarbejdere med abstrakte floskler og sprogbrug, der fungerer lige så effektivt som morsekode til et døvt menneske.

Så gik det år. Forfra igen.

Sådan behøver det ikke at være.

Jeg hørte engang et pressemøde med den nu legendariske træner Pep Guardiola, som trænede fodboldholdet FC Barcelona i deres mest vindende periode gennem alle tider. Han vandt 13 ud af 16 mulige trofæer over en fireårig periode med FC Barcelona.

Her afslørede han sin guide til at implementere strategier.

Denne guide til at implementere en strategi blandt medarbejderne er uden sidestykke – og alle ledere, projektledere, sælgere og andre, der lever af sin indflydelse, burde bukke, neje og høre efter.

Den simple strategi

Ud over sublimt fodboldspil blev Guardiolas Barcelona kendt for en helt speciel spidskompetence: deres genpres. Det er evnen til at presse modspillerne hurtigt, lige efter man selv har tabt bolden. For når modstanderne lige har erobret bolden, er de ude af balance, og Barcelona forfinede evnen til at vinde bolden tilbage, så snart de havde tabt den.

Generobringsspillet blev et kendetegn for FC Barcelona, og der kan garanteret skrives de første mange bøger om, hvordan man hurtigt får fat på bolden, efter man har tabt den. Guardiola gjorde noget andet. Han gjorde sin strategi for genpres

  • enkel
  • adfærdsorienteret
  • målbar.

Vil man have nogen til at følge sin strategi, skal man fjerne så meget kompleksitet, at det gør den let at handle på. På pressemødet forklarede Pep Guardiola holdets strategi for genpres således:

”Når vi taber bolden, følger alle spillerne denne instruks: De tre spillere, der er tættest på bolden, jagter den i tre sekunder uanset modspillernes placering på banen.”

 

Genialiteten ved instruksen er, at den er enkel og adfærdsorienteret – og det er let at finde ud af, om man er i færd med at eksekvere strategien eller ej. Det kan man ikke sige for særlig mange organisationer.

Derudover er den særdeles effektiv, fordi du som modstander til FC Barcelona vil opleve at blive overfaldet af tre modspillere i det sekund, du har fået fat på bolden.

Sammenlign en ’Pep’ med de instruktioner og tomme credoer, du hører i selv velrenommerede virksomheder:

Eller min egen favorit:

  • ”Vi skal have kunden (eller borgeren) i centrum.”

I modsætning til hvem? Alle dem, der har kunden i periferien eller hvad?

Stop jer selv.

Det er uforståeligt, svært at handle på og umuligt at se, om det bliver efterlevet i hverdagen.

Lav en ’Pep’: Oversæt det abstrakte til det adfærdsorienterede

Strategier, der lever i hverdagen, er dem, som du, din chef, din leverandør eller dine kollegaer har oversat til konkrete handlingsanvisninger. Det er ikke let at gøre.

Alle er enige om det med kunden i centrum, men når denne strategi skal gøres til adfærd, får vi problemer. På det konkrete niveau er der uenighed, der er besvær, og der er krav til kreativitet. Der er konflikter, hvilket vi har oplevet flere steder, hvor vi har arbejdet med denne tankegang.

Men ved at lave en ’Pep’ med din strategi og derved gøre dine anvisninger enkle, adfærdsorienterede og målbare – eller i det mindste tvinge dine kollegaer til at indgå i en diskussion om det – får du resultater.

Læs mere om BROs arbejde med strategi.

Du må gerne have et abstrakt mål, men du skal oversætte det til adfærd. Visioner og missioner er fine – men brug dem som intellektuelle rettesnore for det, der betyder noget: Hvad I gør hver evig eneste dag.

Fx kunne vi oversætte ovenstående abstrakte floskler til et par helt konkrete handlinger:

  • ’Vi skal behandle hinanden med respekt’ → ‘Vi siger godmorgen, når vi kommer på arbejde, og farvel, når vi går.’
  • ’Hav kunden i centrum’ → ‘Smil altid til kunden, og sig ’hej’.’
  • ’Vi vil have kundeservice i verdensklasse’ → ‘Når kunden ringer med et spørgsmål, vi ikke kan svare på, viderestiller vi aldrig. Vi undersøger sagen og vender selv tilbage til kunden frem for at sende ham eller hende videre i telefonkøen.’

Opgaven er så at lave tilpas mange af disse oversættelser til, at man tror på, at adfærden kan understøtte målet tilpas sandsynligt.

Simple adfærdsmål fjerner uklarheden i linjerne og sikrer, at dine interessenter, kollegaer eller medarbejdere kan handle på strategien. Det er en måde at finde ud af, hvad man helt præcist skal gøre – og ikke gøre. Og det er jo som bekendt det, en strategi skal kunne.

Om Morten Munster

Morten Sehested Münster

Partner - 40805108
Morten Sehested Münster er partner i BRO. Han arbejder med personlig indflydelse, content marketing og adfærdsdesign for kunder som FOA, IBM, ATP og flere danske kommuner. Morten er redaktør på BRO blog og forfatter til bogen 'Personlig Indflydelse'. Derudover holder Morten foredrag - især om content marketing og adfærdsdesign.

27 kommentarer til “FC Barcelonas guide til at implementere en strategi

  1. Om et øjeblik skal du høre en hemmelighed, men først skal du bæres rundt i kongestol, Morten (med chokoladeskildpadder strittende ud af lommerne).

    For det er jo rigtigt.

    Nøj, hvor har jeg mange gange siddet til lamme møder med folk, der synes at vi i fællesskab skal blive bedre til et eller andet. Alle jubler og skynder sig ud af døren, fordi ”bedre” lugter af arbejde af den udefinerede slags. Det orker ingen.

    Nu til dagens hemmelighed.

    Jeg er træner i en løbeklub, hvor løberne klarer sig rigtig fint, når de stiller op i motionsløb. Vi snakker op og ned af stolper om fedtforbrænding og sukker og væskeindtag, som alle andre løbetosser, men intet af det anviser den handling, som alle løbere elsker. At overhale nogen.

    Alle løbere stiller op med alt det vand og sukker, der overhovedet kan være i kroppen, så man skal have indopereret kindposer, hvis man skal gøre en forskel her.

    Det er i øvrigt fuldstændig ligegyldigt, om du er klubbens hurtigste eller langsomste. Eller om du løber for sjov eller måske er på vej til OL. Det er fedt at overhale.

    I vores klub gør vi noget simpelt. Vi øger altid farten opad bakkerne. Uanset om vi hyggeløber eller er med i en konkurrence. Vi gør det samme. Vi sætter farten op, hvor andre sætter farten ned. Det er en fuldstændig rædselsfuld plan, indtil man begynder at se resultaterne og får gjort planen til sin egen.

    Så bliver det bare en måde at være på.

  2. Fedt indlæg!
    Hermed videresendt til chefen 🙂 som oplæg til den dag vi skal bruge på at tale om kerneopgave og serviceniveau.

  3. Er det en strategi at de 3 spillere tættest på bolden lægger pres på boldholderen de næste 3 sekunder? Nej, det er er taktik. Dette blogindlæg blander æbler og pærer sammen. Det betyder ikke at vi alle kan lære noget af dette. Ofte glemmer vi at supplere strategier med netop en taktik, og så står medarbejdere forvirret tilbage og tænker: jamen, hvordan skal jeg bidrage til denne strategi. For så vidt ser jeg ikke noget problem i en strategi der taler om at sætte en kunden i centrum når den blot nedbrydes til et taktisk og operationelt niveau, der gør det muligt at forstå, hvorledes jeg skal handle i dagligdagen for at være i overensstemmelse med strategien. F.C. Barcelonas vision er at være verdens bedste klubhold, strategien, at vinde alle kampe, og taktikken under Guardiola var så bl.a. genpresset.

    • Morten Münster 22. januar 2015 kl. 12:45 - Svar

      Hej Anders

      Tak for de gode pointer – jeg er helt enig. Tror iøvrigt også, at Guardiola selv kaldte det for en taktik. Dette indlæg var blot for hurtigt at komme frem til en enkel pointe. Men derfor er din kommentar jo rigtig relevant alligevel, så tak for, at du lige opklarede det.

  4. Anders Juncker er en klog mand. Selvfølgelig er det et spørgsmål om definitioner, men det som Pep gør er netop at lægge en taktik, som understøtter klubbens strategi om at vinde trofæer. Ellers er det en god artikel, som sætter fokus på det vigtige i at gøre strategien operationel ved at lave konkrete taktikker til at understøtte den.

    • Morten Münster 22. januar 2015 kl. 12:47 - Svar

      Nicolai: Du har misforstået kommentarfeltet her på vores blog. Det handler ikke om at rose de andre ‘kommentarister’ – men derimod afsenderen på indlægget. Uanset om det så er rigtig eller forkert, så er det kulturen her. Bare lige til din information. At du så har ret er jo en anden sag.

  5. Jeg elsker simpelthen den taktiske strategi (c; om at angribe op af bakke. Det gjorde et forsikringsselskab i januar 09 ved at ansætte dobbelt så mange i marketing. Næsten alle andre fyrede medarbejdere. Resultatet blev at de gik fra 5% til 15% markedsandele i et privat segment. De angreb op af bakke. Vildt!
    Morten tak for et knald godt indlæg.
    Iøvrigt Barca Barca Barca!

    • Morten Münster 23. januar 2015 kl. 09:54 - Svar

      Helt enig. Det er et smukt eksempel! Og tak for din gode uddybning – det er jo endnu et godt eksempel på pointen. Tak for det!

  6. Hvor er det bare rigtigt. Jeg tænker tilbage på alle de ørkenvandringer af strategiseminarer; og jeg bliver helt træt. Med den her in mente, kunne det bliver meget sjovere!

  7. Hvor er det genialt at arbejde ud fra fodboldmetaforer! Jeg har en über fodboldtosset chef, som helt sikkert vil tage dette til sig – primært fordi det handler om fodbold, men selvfølgelig også fordi, at det er rigtigt! 🙂

    • Morten Münster 23. januar 2015 kl. 09:55 - Svar

      Så længe han/hun gør noget ved det:) Forhåbentligt kan kombinationen af fodbold og ide gøre arbejdet for dig:)

  8. Jeg er selv glad for dette eksempel fra det virkelige liv: Ind i mellem i mit (vores) arbejdsliv støder man på folk, der kommenterer på de vise ord, man prædiker, med kommentaren: “Jamen, det handler jo bare om almindelig sund fornuft, gør det ikke?”

    Og jo, det gør det stort set altid. Men det er bare sygt svært at implementere.

    “Når vi forlader kursuslokalet i eftermiddag, så lover vi lige hinanden at bruge vores sunde fornuft fremover og for evigt, ikke?”
    …det er der ikke meget Pep over.

    Fedt indlæg, Morten.

    • Morten Münster 23. januar 2015 kl. 09:57 - Svar

      Selv tak Henrik. Godt eksempel.

      Man kan jo også bruge den klassiske test på det, der hvor man forsøger sig med det modsatte. Er der nogen, der synes det modsatte – ellers er det ikke særlig skarpt. Med dit tilfælde ville det kræve, at der var flere organisationer, der havde en værdi, der så nogenlunde sådan her ud:

      – Vi vil dumme os systematisk og træffe beslutninger ud fra en kombination af storhedsvanvid og følelsesmæssig vanvid.

  9. Plejer at lade andre om at rose – herunder også afsender. Men jeg bliver alligevel nødt til at sende et stort femtal op i toppen – lidt for enkelheden og relevansen i indholdet, men mest for din effektive og humoristiske måde at sige det på. “Stop jer selv”- Go stil 🙂

  10. Super godt indlæg. Enkelt og alligevel detaljeret 🙂
    Jeg bruger vist selv en Pep i min webshop – anede dog ikke, at det var en Pep.
    “overrask altid kunden positivt”…..

  11. Bjørn Rasmussen 25. januar 2015 kl. 15:38 - Svar

    Jeg har studeret FC Barcelona igennem mange år og har altid været imponeret over deres meget smukke og langsigtede vision omsat i målbar strategi som du, Morten rigtigt nok refererer til.

    Barcas vision:
    1. Vinde sp mange titler som muligt(ikke kampe – men titler)
    2. Spil attraktivt
    3. Udvikle og benyt flest mulige spillere fra klubbens eget akademi, La Masia

    Tænk over hvor meget adfærd og strategi det kræver at leve op til i hverdagen?

    Hilsen Bjørn. Lærer på Børneuniversitetet

  12. Genialt opslag som uden tvivl vil falde i god smag hos mine mange mandlige kolleger. Findes der mon større materiale om FC Barcelonas strategi-tilgang?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *