20 råd til at skrive gode webtekster

Lynguide til at skrive webtekster, der bliver læst

Lynguide til gode webtekster

Hos BRO ved vi godt, at vores læsere her på bloggen er knivskarpe og sylespidse, når det kommer til formidling. Derfor vil vi gerne undskylde på forhånd for at skrive denne sætning: Der er forskel på at skrive til nettet og at skrive til trykte medier.

Ja, der står 2014 ud for udgivelsesdatoen for dette indlæg, og nej, det er ikke min intention at fornærme dig med denne banalitet.

Men på trods af den udbredte forståelse for den måde, internettet har ændret vores læsemønstre på, støder vi stadig foruroligende tit på webtekst, webkommunikation og webformidling, der ikke tager højde for konteksten.

På nettet gør vi os andre mellemregninger end ellers, og derfor er der anderledes krav til afsenderens formidling. Vil du opnå noget med din tekst, bliver du nødt til at honorere disse krav.

Derfor får du her en lynguide til at skrive gode webtekster, som består af 20 simple råd.

Rådene kan inddeles i 4 kategorier: sprog, form, indhold og SEO. Dem kan du forholde dig til lidt ligesom katte: Hvis de ikke får din opmærksomhed, bliver de mopsede, og så bliver det værst for dig selv.

Du kan selvfølgelig også få andre til at skrive dine webtekster – læs mere om det her.

 

SPROG – skriv nærværende og klart

Din læser er forbandet utålmodig, når han lander på din side. Han har ikke tid til lange udredninger og lækker prosa. Du skal holde sproget nærværende, relevant og tilgængeligt:

1)     Fang læseren ved at inkludere ham. Brug ”du”, ”dig” og ”din” mere end ”mig”, ”os” og ”vores”.

2)     Undgå fagudtryk og indforståethed. Brug almindelige ord og de ord, folk søger på.

3)     Skriv, som du taler; aktivt frem for passivt. Det skaber tydelig handling og mening i teksten.

Aktiv: ”Du skriver aktivt” – – – Passiv: ”Der skrives passivt”

4)     Fat dig i korthed. Brug korte sætninger, og vælg korte ord frem for længere alternativer. Ingen har nogensinde klaget over, at en tekst var for let at forstå.

5)     Brug stærke og klare bydeformer. Skriv fx hellere ”Læs mere om kølervæske” end ”Du kan læse mere om fordelene ved vores kølervæske, hvis du klikker her.” Kom hurtigt til sagen.

 

FORM – gør det nemt for læseren

Vi forfalder ofte til at skrive kronologiske tekster. Det har vi lært i skolen, i romaner og i historier. Det føles ulogisk at starte med at afsløre, hvem morderen er. Og det er et grundlæggende problem i webformidling, fordi webtekster ikke bliver læst kronologisk.

Vi scanner mere, end vi læser, og mange brugere lander på en af dine (ja) landingssider direkte fra Google. Derfor må du ikke antage, at de har læst indledningen på din forside. Så kom læseren i møde i den form, du giver din tekst:

6)     Lav en tydelig og sigende overskrift. Tænk på din tekst som en kage, læseren trækker op af en kagedåse. Kagen skal kunne duftes allerede i overskriften – så drop fiffighed, og server et klart udbytte, der giver læseren et indtryk af, hvad de får ud af at læse teksten.

7)     Indled med et resume, som på et par linjer sammenfatter tekstens indhold. Hvad handler det her om? Hvad finder man ud af ved at læse teksten? Det kaldes også en manchet. Er du rigtig dygtig til at skrive manchetter, så formår du at skabe nysgerrighed i læseren. En form for cliffhanger, der giver læseren glubende appetit på resten af din tekst.

8)     Brug rigeligt med underoverskrifter. De deler teksten op i logiske bidder, og de fungerer som trædesten i læserens navigation på siden. Formuler gerne underoverskrifterne som fx spørgsmål (”Hvordan får jeg folk til at læse min tekst?”) eller i bydeform (”Læs dette, hvis du vil være rig”).

9)     Gør teksten let at scanne. Du er allerede i gang med det i underoverskrifterne, men brug også punktopstillinger og faktabokse, som læseren kan shoppe rundt i.

10)     Send læseren videre. Din tekst er ikke færdigbagt, hvis der ikke er mere at komme efter. Fortæl, hvor han kan læse mere om emnet ved hjælp af links, kilder og referencer.

 

INDHOLD – vær klokkeklar på budskabet

Vi kan godt være lidt romantiske og sige, at indholdet er det allervigtigste i din tekst – også selvom den kyniske sandhed er, at indholdet kan være fløjtende ligegyldigt, hvis ingen finder din tekst eller orker at læse den.

Og udover at indholdet selvfølgelig skal være fyldestgørende, informativt og faktuelt korrekt (eller hvad dine kriterier nu er), er der også andre krav til, hvordan du sammensætter tekstens indhold:

11)     Gør det klokkeklart, hvad læseren kan bruge din tekst til. Inden du skriver, så sig denne sætning højt for dig selv: ”Når min læser har læst dette, kan/ved han [indsæt hele pointen med din tekst]”. Måske har du allerede svaret på det i din overskrift? Måske skal du skrive det helt bogstaveligt (”20 råd til at skrive gode webtekster”), eller måske skal du være mere indirekte og skabe lidt spænding som i dette eksempel:

”Du har prøvet det før. Du har en genial ide. Du går til chefen og får en afvisning. Du bliver sur og synes, chefen er en spade. Et infantilt graveredskab. Du læser dette indlæg og vil aldrig gå til udfordringen på samme måde igen.”

12)     Start med det vigtigste. Find frem til alle budskaberne i teksten, og prioriter dem efter vigtighed.

13)     Brug metakommunikation, hvor du vejleder læseren undervejs, så han ved, hvad der kommer til at ske og selv slipper for at gætte (det gider han nemlig ikke). Her er et eksempel fra en god artikel, jeg kender:

Metakommunikation: ”Rådene kan inddeles i 4 kategorier, som er sprog, form, indhold og SEO. Dem kan du forholde dig til lidt ligesom katte: Hvis de ikke får din opmærksomhed, bliver de mopsede, og så bliver det værst for dig selv.”

14)     Formuler en tydelig handlingsanvisning. Din læser må ikke være i tvivl om, hvad han skal gøre, når han har læst færdig. Det kaldes også et call to action, og det kan fx være:

  • Læs mere om vores geniale kølervæskeløsninger.
  • Tilmeld dig bloggen med det samme, og få din gratis e-bog om strategi.
  • Køb et kursus inden jul, og få 30 % rabat.
  • Hvis du vil vide mere, så ring til Nikoline på 4080 5106.

 

SEO – bliv fundet af søgemaskinerne

Sidst, men ikke mindst, skal du have søgemaskinerne i tankerne, når du skriver. Målet med det hele må trods alt være at få folk til at finde din tekst. Her kommer SEO ind i billedet.

Hvor er det bedste sted, en morder kan gemme et lig? På side 2 af Googles resultater.

Som tekstens forfatter kan du forbedre din teksts og sides søgeresultater. Det handler om at forstå din målgruppes sprog, behov og adfærd på nettet:

15)     Vælg de rigtige keywords. Tænk over, hvilke ord din målgruppe vil google for at finde information – og brug de samme i din tekst. Du kommer ikke langt med din tekst om en græsslåmaskine, hvis alle googler plæneklippere.

16)     Placer dine keywords de rigtige steder. Søgemaskinerne er glade for overskrifter og underoverskrifter, så vær strategisk med placeringen af dine keywords.

17)     Links batter i søgemaskinerne, så vær gavmild med links i din tekst. Men sørg for, at de er relevante, og gør det tydeligt, hvor linket fører hen.

18)     Bring unikt indhold. Google er klog og skal nok opdage, hvis du bare kopierer din tekst fra et andet sted. Unikt indhold slår altid kopieret indhold. Desuden er der større chance for, at andre vil linke til dit indhold, hvis det er unikt (og links kan vi som nævnt rigtig godt lide).

19)     Skriv til mennesker, ikke til maskiner. Der findes stygge eksempler på det modsatte – sørgelige forsøg på at klemme så mange søgeord ind som muligt i en sløj undskyldning for en tekst, hvor ethvert formidlingsprincip er fejet væk for at gøre plads til flere vendinger om at ”låne penge til sommerhus”. For både din og vores skyld; lad være med det. Hav respekt for din læser, og giv ham en god oplevelse.

20)     Glem ikke sociale medier. Giv læseren mulighed for at dele dit indhold på fx Twitter, Facebook og LinkedIn. Især links fra Twitter til din tekst giver SEO-point.

Har du flere gode råd til at skrive til nettet? Og har du yndlingseksempler på nogen, der enten gør det rigtig godt eller rigtig skidt? Så del gerne i en kommentar.

 

Om Nikoline Christensen

Nikoline Christensen

Konsulent - 40805106
Nikoline er konsulent i BRO. Hun arbejder især med tekst, digital kommunikation og adfærdsdesign, og hun har blandt andet løst opgaver for Dating.dk, Totalkredit, HKKF og Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (Norge). Nikoline er desuden med i redaktionen på BRO Blog.

19 kommentarer til “Lynguide til at skrive webtekster, der bliver læst

  1. Tak for et konkret og rigtig brugbart blogindlæg.

    Punkt nr. 21 kunne handle om mobile medier. Mange læsere går på nettet via mobilen.

    Aner ikke lige hvordan man skriver tekster, der bedre kan læses (til ende) via en mobil. Altså bortset fra, de gerne må være korte.

  2. Nikoline Christensen 15. maj 2014 kl. 09:36 - Svar

    Vigtigt punkt Ole. Super relevant – og kunne fylde et helt blogindlæg i sig selv. 🙂 /Nikoline

  3. Og der fik du lige et gratis oplæg til dit næste indlæg 🙂
    Det vil jeg også glæde mig til at læse, lige som jeg gjorde med dette.

    Mvh.
    Jens

  4. Henrik D. Jensen 15. maj 2014 kl. 11:13 - Svar

    Tak for et godt indlæg med tips, som ofte har brug for at blive gentaget!

    På et punkt vil jeg dog gerne være skarpere. Ved call-to-action bør udbyttet stå først og handlingen til sidst.
    fx
    – gratis e-bog om strategi, tilmeld dig bloggen med det samme.
    – 30 % rabat, køb et kursus inden jul

    • Nikoline Christensen 15. maj 2014 kl. 13:31 - Svar

      Ja Henrik, du har nok en god pointe der. Kunne være godt at se dem testet op mod hinanden. /Nikoline

  5. Må simpelthen sparke til bolden én gang til …. for den ligger liiiige der. Foran en sitrende højrefod.
    Altså. Hvis der står en elefant i stuen, skriv til den.

    Sagt på en anden måde: Skriv til læserens første forbehold.

    Vær ærlig og gå direkte i flæsket på årsagen til, at læseren ikke handler hos dig. Eller ikke bruger dig.
    Det er alligevel ikke nogen hemmelighed.

    Jeg har en højttalerfabrik og det kommer (formentlig) ikke bag på nogen, at en af mine elefanter er kvinden i huset. Jeg sælger mere, når jeg henvender mig til hende.

    (Mange) kvinder føler sig fremmedgjort af teknik og ledninger og knapper. Men ikke af gåsehud.
    Derfor lover jeg nærvær, når du oplever lyden af den unge franske kvinde, der går alene på gaderne i Paris.
    Og jeg lover dig happy feet, når du spiller op til fest.
    Forbeholdet hos mine læsere er nemlig: “Nytter det her noget?”

    Forbeholdet kan også være noget så simpelt som isbaren, der ikke kan sælge soft ice til kunder, der er bange for at få is på tøjet.
    Skriv, hvordan du har fikset det og få stenrige bedsteforældre og folk i jakkesæt til at stå i kø foran din biks.

    Din læser skal videre. Nu.

    Delete-fingeren har lyst til at gøre din web-tekst til fortid. Nu.

    En af dine chancer for overlevelse er, at skrive til det forbehold læseren har.
    Det forbehold som forhindrer læseren i at vælge lige netop dig.

  6. Et hurtigt spørgsmål:
    Hvordan har google det med, at man linker til sig selv – altså at man i eget indhold linker til egne undersider? Har det nogen effekt?
    Tak for en suveræn blog!
    Mvh. Naja

  7. Endnu engang et fantastisk indlæg, tak! Jeg har været i gang med at opbygge en hjemmeside for min virksomhed, helt selv #skulderklap

    Jeg har nok over de seneste 3 måneder ændret teksten fuldstændigt omkring 10 gange + først vidste jeg godt at den var for lang og siden føler jeg at jeg bliver klogere og klogere (og ja gætter på det er skidt ift robotterne)

    og det er jo godt, men … trenden på nye virksomhedshjemmesider syntes at være meget lidt tekst, nogle fine grafiske elementer og et call to action. Får de budskabet ud? Jeg føler jo at hvis jeg først får potentielle kunder ind på min side, vil jeg gerne at de går derfra med et godt kendskab til mit produkt, men er det en forkert tilgang anno 2014? Jeg rammer selv mange af disse sider og jeg leder ofte forgæves efter prisen efter en free trial og forlader så siden igen – men jeg er måske ikke en typisk surfer..

    Det skal siges at min målgruppe er virksomhedsejere for almindelige små og mellemstore virksomheder, men ikke den gængse storbys nørd der har skabt appen og kører på den høje klinge.. Det tror jeg er relevant, da der i web universet er enorm fokus på entreprenørerne og mindre på de mere etablerede virksomheder som bygger på kendte produkter eller services.

    Men hvad mener du? Er hjemmesiden alene til at fange opmærkomheden og få den besøgende til at give sin email adresse, eller virker gode informative sider stadig?

  8. Jeg har nok over de seneste 3 måneder ændret teksten fuldstændigt omkring 10 gange + først vidste jeg godt at den var for lang og siden føler jeg at jeg bliver klogere og klogere

  9. Godt indlæg. Og som SEO-guy er jeg meget enig i dine konklusioner omkring de søgemaskineoptimeringsmæssige vinkler om din tekst også. En ting at have in mente er også, at teksten gerne skal have en tilpas længde. Bevares, det betyder ikke, at du rangerer højere, BARE fordi du har 10.000 ord på en side, men on-page content (i den korrekte kvalitet) er altså af afgørende betydning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *