3 råd til full engagement

Sandheden om høj performance (det handler om vand)

Sandheden om høj performance

Hvad har en baby, en tamagotchi og en hund til fælles?

Hurtig, tydelig og opmærksomhedskrævende feedback på fravær af basale nødvendigheder som søvn, mad og drikke.

Lidt i stil med den aggressive feedback, man kender fra et ophidset abebur.

Kroppen er designet til at reagere, når den har brug for livsnødvendigt brændstof eller restituering.

Det lærer vi at skjule med alderen. Vi har ligesom vedtaget, at vi ikke kan sætte os i en Tripp Trapp-stol og fægte truende med en banan og tårerne trillende ned ad ansigtet for at kommunikere, at vi har BRUG for vand, mad og søvn for at fungere normalt.

Men det ville hjælpe os, hvis vi fik dette behov tydeliggjort. For har du ikke styr på dine grundlæggende funktioner, ødelægger det alt andet, du arbejder for.

I stedet for at kravle aggressivt rundt i et bur bliver vi indadvendte, glemmer, leverer dårlige præsentationer, tager ringe beslutninger, overspringshandler og mister motivationen. Og det har stor konsekvens for vores performance.

Vi gør høj performance sværere end nødvendigt

Problemet peger på noget gennemgående ved mange ledere og medarbejdere, jeg har mødt. En tendens til at gøre tingene sværere, end de behøver at være.

Læs mere om vores arbejde med ledelsessparring og -udvikling.

Du vil have mere personlig gennemslagskraft, så du tager på kursus for at lære det. En mere effektiv strategi er i mange tilfælde at være hydreret.

Glem kurset, og drik en liter vand om dagen i stedet. Spar 5.000 kroner, og flyt dig markant uden en voldsom indsats.

Og jeg er helt og aldeles alvorlig.

Jeg beklager, hvis du synes, det lyder banalt. Men grundlaget for høj performance over en livstid er afhængig af enkelte parametre, som 90 procent af vores befolkning ikke har styr på. Lad os besøge dem kort – altså parametrene.

Sov!

Videnskaben viser ikke overraskende, at søvnunderskud tærer på vores beslutningsevne. Men den viser også, at vi bliver dummere, vi bliver mere syge og mere overvægtige. Og vi reagerer langsommere. Bare én nat med 4-6 timers søvn svækker vores evne til at huske, lære og fokusere.

Drik!

Vi kender alle den ulidelige følelse af tørst, der udvikler sig til hovedpine, let kvalme og koncentrationsbesvær. Men inden du mærker den form for tørst, kan din krop og hjerne være medtaget.

En fysiologisk tommelfingerregel siger, at din præstationsevne falder med ca. 10 procent for hver procent væske, du mister. Mange går dehydrerede rundt på arbejde.

Flyt dig!

Stolen er en af de værste drabsmænd, vi har i den vestlige verden, som en forsker understreger i en interessant udsendelse fra BBC. Pointen er enkel:

Det handler ikke om, hvor meget vi ’sveder’, men hvor meget vi ’sidder’.

Selv folk, som tager i fitnesscenter en time om aftenen, kan være lige så påvirkede af stillesiddende arbejde som fysisk inaktive.

Pointen er, at hvis du vil have det meste ud af dit talent og dine kompetencer, så sørg for at bevæge dig. Tag trappen. Cykl. Gå mere. Nu tænker jeg ikke på, hvad din krop har godt af – det er udelukkende en kynisk analyse af, hvordan du leverer på et højere niveau, end du gør lige nu.

At det er sammenfaldende, kan vi så glæde os

Full engagement

Rådene, du lige har læst, er grundlæggende for at kunne engagere sig fuldt ud i alle opgaver, du går til. Mange tror, det handler om at have tid nok. Men i virkeligheden handler det om, hvordan vi administrerer vores energi.

Det er der skrevet en teori om. Den hedder ’full engagement’ og stammer fra rig forskning i, hvad der ligger til grund for vedvarende præstationer på et højt niveau – over et helt liv.

full engagement

Som du kan se på full engagement-modellen er fysisk overskud afgørende for energi på de øvre niveauer – som fx rummer fokus, engagement og koncentration.

Du kan altså ikke tage på ledelseskursus og øve dig på at blive mere fokuseret, hvis din krop har det skidt.

Vores behov for at intellektualisere vores egen udvikling betyder, at vi synes, det er barnagtigt at sætte al energi ind på at drikke nok vand, insistere kompromisløst på syv timers søvn om natten og tage halvdelen af vores møder gående. Men det er nødvendigt for full engagement og dermed høj performance.

Derfor har jeg i dette indlæg fokuseret på det fysiske, fordi det er grundlæggende og en forudsætning for de andre. Og fordi det er det letteste at tage fat på og skabe resultater med lige nu.

Og før du har styr på den, så har du ikke fortjent et kursus. 🙂

Om Helle Bro

Helle Bro

Direktør - 40805100
Helle er direktør i bro. Hun arbejder med strategi-, team- og ledelsesudvikling i store danske og internationale virksomheder. Helle fungerer desuden som sparringspartner og rådgiver for executives. Helle afholder blandt andet Walk the Talk i Spanien, hvor teamudvikling sker i foreningen mellem fysiske og mentale udfordringer i smukke og inspirerende omgivelser.

15 kommentarer til “Sandheden om høj performance (det handler om vand)

  1. Katja Bonnesen 8. maj 2014 kl. 08:19 - Svar

    Lidt provokerende, men jo svært at være ret uenig i. Er dog ikke så meget til den spirituelle del. Nej tak til astrologi…:)

  2. Sådan – spot on! Det er jo så indlysende, men alligevel så svært at holde fast i. Nu hanker jeg lige op i mig selv – igen! Tak 🙂

    • Du har ret, Laila S., det ER helt enkelt, men kan samtidig være meget svært at holde fast i 🙂 /Helle

  3. Vildt godt indlæg og så skønt at blive provokeret. Interessant at læse fordi det har kant. Tak for det!

    (jeg læser ikke noget med astrologi – ?)

    Er vildt tørstig lige nu… 😉 🙂

  4. Dorte Lise Andersen 8. maj 2014 kl. 11:13 - Svar

    Wow – jeg har lige udfordret mig selv og tager det her med på min næste ledertræning, hvor der så skal være RIGELIGT med vand 🙂

  5. Løber rundt med jublende arme over hovedet og kan dårligt ramme tasterne.

    Udgiv dog de 10-12 mest læste blogindlæg, som jeres svimlende skrivetyper har forfattet. Ja, det er bare en mening. I er jo rigtig gode.

    For det her er (undskyld billedsproget) vand på en mølle, som jeg selv slæber de største spande til.
    At vi skal passe på med at blive nation af folk med store hoveder og smalle skuldre.

    Det går ikke at dyrke knolden, uden at dyrke det, der rasler rundt nedenunder. Kroppen må ikke blive et transportmiddel, der kun bruges til at bære hovedet rundt mellem møder.
    For det bliver indholdet i knolden ringere af.

    Som jeg ser det, ligger der i det spirituelle en erkendelse af, at når du har fundet “en mening” med det du gør …. altså en slags arbejdsmæssig åndelighed … har du fundet et brændstof, der får dig til at springe ud af sengen om morgenen. Hvis du altså ikke er gået tørlagt og for sent i seng.

    Din jobbetegnelse er formentlig meget konkret, men hvad gør du i virkeligheden?

    Skolens pedel rydder f.eks. sne, skifter pærer, fikser låsen osv., men hans virkelige funktion er (mange steder) at få skolens kvindelige medarbejdere til at svæve trygt gennem arbejdsdagen, uden bøvl med alt det tekniske.
    Du ved, hvad jeg mener.

    Det er ingen sag at drøne på arbejde, for at gøre en forskel for andre. Få masser af skulderklap. Og få bemærkninger om, at man er alle tiders gode fyr.

    For ikke at glemme, hvor åndeligt givende det er, at lave sit arbejde i overensstemmelse med sine egne personlige værdier. Ærlighed, mod, vedholdenhed. Eller hvad man nu har.
    At opnå en form for forbundethed med sit arbejde, tror jeg giver en utrolig styrke.

    I en verden hvor medarbejdernes ressourcer (i høj grad) udgør selve den energi virksomheden har, giver det for alvor stor mening at interessere sig for medarbejderne egen energi.

    Men det er nu også herligt, at deltage i konferencer med professorer og ingeniører, som hele livet har dyrket deres formidable hoveder. Skønne og indtørrede, som de er.

    Dagens højdepunkt indtræffer gerne ud på aftenen. Sådan efter middagen, når der kommer lidt musik på.
    For når man én gang har set de typer på et dansegulv, bliver verden aldrig den samme igen.
    Der opdager man, at man ikke kan leve i hovedet alene.
    Hold da op, der bliver spjættet og rumsteret ….

    • Ole: dine kommentarer er jo blogindlæg i sig selv. Tak for al den værdi du giver os tilbage.

  6. Vibeke Christensen 8. maj 2014 kl. 15:32 - Svar

    Ups! Der var lige en svipser. Det hedder ikke tårende trillende ned, men tårerne.

    Hilsen fra en sprognørd :o)

  7. Ja, man bør nok give vand meget mere opmærksomhed. Jeg har nu altid drukket meget vand, og for nogle år siden var der flere, der altid kommenterede “Der kommer du med din VANDFLASKE!”. Ja, jeg fik rigelig vand, det tror jeg ikke de gjorde.
    Jeg er helt enig i, at de basale behov skal opfyldes, ellers kan vi ikke yde vores bedste.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *