Tre små ord, der vil accelerere din karriere

Tre små ord, der vil accelerere din karriere

’Hjælp dette menneske.’ Tre enkle ord, som tilsammen giver muligheder.

Tænk dem for dig selv, hver gang du står over for et andet menneske. Hjælp ham. Hjælp hende.

For nyligt læste jeg dette indlæg af Bruce Kasanoff, som præsenterede tankegangen. Den er vidunderlig.

Det er på én gang en fantastisk energifyldt livsfilosofi, der vil styrke dine relationer, og en lettere kynisk filosofi for at opnå større resultater i alle livets gebeter.

Telefonen ringer → Hjælp dette menneske.
Din kollega stopper op ved dit skrivebord → Hjælp dette menneske.
Din underleverandørs deadline nærmer sig → Hjælp dette menneske.
Din VL-gruppe har fået et nyt medlem → Hjælp dette menneske.
Din kunde ringer og er utilfreds → Hjælp dette menneske.
Du træder ind i et lokale fyldt med nye relationer → Hjælp disse mennesker.

Lad være med at gå i forsvar. Lad være med at sætte dig selv i centrum. Tænk ’Hjælp dette menneske’.

Hos BRO rådgiver vi nogle af Danmarks største virksomheder om ledelsesudvikling og -kommunikation. Læs mere om vores arbejde med ledelse her.

Tre gode grunde

Når du skal gøre denne tanke til en vanesag, er det lige så meget for din egen skyld. Det er et livssyn, der potentielt kan forbedre dit job, din karriere og dit liv. Det er der tre årsager til. For det første får ’Hjælp dette menneske’-tilgangen ting til at glide lettere. For det andet skaber tilgangen positive oplevelser, og for det tredje sætter den andre i social gæld til dig. Lad os tage dem én for én.

1) Du får alting til at glide lidt lettere

Tænk ’Hjælp dette menneske’, og du får hurtigere identificeret problemer, udryddet tvivl og sparket stopklodser væk. Det gælder i dit samarbejde med dine kollegaer, din dialog med din leder eller dine medarbejdere – og alle andre steder. Har en medarbejder problemer med at levere til tiden? Hvordan kan du hjælpe? Er en kollega kørt fast i en strategiproces? Hvordan kan du hjælpe? Hvordan ser dit næste ledergruppemøde ud, hvis du kun tænker på at hjælpe?

2) Du skaber flere positive oplevelser

For nylig købte jeg en salat i en lufthavnscafe og kunne ikke finde noget bestik. Men i stedet for blot at pege mig i den rigtige retning, sendte pigen bag disken mig et smil og gik selv over og hentede kniv, gaffel, salt, peber og en serviet til mig. Det er i virkeligheden banalt, men oplevelsen er blevet hos mig lige siden, fordi den er et godt eksempel på den wow-følelse, der er nøglen til enhver kundes hjerte.

3) Du sætter andre i social gæld til dig

Fra socialpsykologien har vi begrebet reciprocitet, som lidt firkantet betyder ’noget for noget’. Bliver jeg et par timer ekstra på kontoret for at hjælpe dig i mål med en opgave, hjælper du mig en anden gang. Anbefaler jeg din virksomhed til en potentiel kunde i mit netværk, husker du på BRO, næste gang nogen taler om kommunikationsstrategi. Og så videre. Den sociale gældsættelse virker, fordi vi helst ikke vil stå i gæld til andre og derfor instinktivt forsøger at genoprette balancen ved at give tilbage.

Brug det – men brug det rigtigt

Med risiko for at lyde kynisk og beregnende vil jeg anbefale dig, at du sætter dig det mål, at de vigtigste personer i dit liv skal være i social gæld til dig det meste af tiden. Din kæreste, mand, kone, familie og dine venner. Og i arbejdsregi din chef, dine nærmeste kollegaer, dine kunder og dine nøglemedarbejdere. Men husk på: Der er ikke tale om et regnskab. Der er tale om en filosofi.

Jeg vil lade dig om dit privatliv. Men tænk på dine karrieremuligheder, hvis de vigtigste personer i dit arbejdsliv går rundt med opfattelsen af, at du er sådan én, der leverer noget særligt. Hvis de husker alle de gange, du skabte en wow-oplevelse ved at gøre noget, der var bedre, større eller tidligere end forventet. Dine kunder vil vende tilbage med flere ordrer. Dine kollegaer vil tigge dig om at hjælpe dem med deres allervigtigste og mest spændende projekter. Og dit netværk har dig som top of mind, når de har brug for sparring.

Vi kender resultaterne fra os selv

Hele denne blog, som du lige nu læser på, er baseret på reciprocitetsprincippet. Vi deler ud af vores viden, skriver e-bøger og svarer på kommentarer af to forhåbentligt helt åbenlyse årsager.

Den ene er, at vi ganske enkelt ikke kan lade være. Det er fantastisk fagligt udviklende og menneskeligt bekræftende at komme i dialog med så mange læsere og kommunikationsinteresserede – på nuværende tidspunkt flere end 15.000.

Men selvom dine øjne måske har en helt særegen dyb blå farve, så det er ikke for deres skyld, vi skriver. Vi gør det også for at tjene penge. Vores blog er nu vores væsentligste kilde til nye kundeforespørgsler. For at bruge en slidt frase så er det sgu en win-win-situation, som vi føler os ret velsignede over at være en del af.

En ud- og opfordring til dig

Jeg vil gerne runde af med at stille dig en opgave. Kig op fra din skærm lige nu, find en person, og tænk ’Hjælp dette menneske’. Hvilke ideer og muligheder dukker op?

Om Helle Bro

Helle Bro

Direktør - 40805100
Helle er direktør i BRO. Hun arbejder med strategi-, team- og ledelsesudvikling i store danske og internationale virksomheder. Helle fungerer desuden som sparringspartner og rådgiver for executives. Helle afholder blandt andet Walk the Talk i Spanien, hvor teamudvikling sker i foreningen mellem fysiske og mentale udfordringer i smukke og inspirerende omgivelser.

26 kommentarer til “Tre små ord, der vil accelerere din karriere

  1. Mikael Jørgensen 5. september 2013 kl. 07:02 - Svar

    Challenge accepted!
    Jeg kigger op og ser min kollega Jane. Hun ser morgentræt ud. Men det siger jeg selvfølgelig ikke til hende. I stedet siger jeg: “Jane. Nu går jeg ned i kantinen og henter en kop kaffe. Skal du ikke have en med?” Hun smiler!

    • Den er nemlig enkel at leve efter. Og jeg er enig Kasper – man kan ikke gøer/tænke det hel tiden, så kan man ikke lave andet. Men energien i den er god, og så hjælper det en til at vende situationer rundt på hovedet.

  2. Kamilla Regel Poulsen 5. september 2013 kl. 09:29 - Svar

    Så absolut et af de bedste og mest inspirerende indspark længe, og jeg er fuldstændigt enig. Og lige her ligger også den helt særlige ‘hemmelighed’, som folk altid efterspørger, når de vil lære at netværke. Strategien behøver ikke være mere indviklet end netop dette.

    Tak – det ryger videre, for jeg tror også på, indlægget kan hjælpe 🙂

    • Dejligt at høre Kamilla! Som du slev siger, så er det jo egentlig blot klassisk netværksstrategi, men det er netop simpliciteten i tanken, der gør den så effektiv.

    • Hej Rasmus

      Virkelig godt link – the office er outstanding:)

      Og det bliver da også spændende at høre om dine erfaringer! Held og lykke, og til lykke til dine kollegaer på forhånd.

  3. Anders B. Petersen 5. september 2013 kl. 10:06 - Svar

    Oki, så har jeg behov for jeres hjælp. Jeg er en af disse mennesker som netop er pisse flink.
    Jeg tilsidesætter mig selv ofte og har en positiv attitude over for mine omgivelser. Men jeg er kommet i bekneb…..
    Jeg mødte en fyr gennem internetsiden couchsurfing.com. Han boede hos mig i en uges tid i midten af juli. Jeg hjalp ham rigtig meget og fik ikke noget igen, hvilket jeg heller ikke forventede. Nu er han så hos mig igen. Foreløbig skulle han kun være i en uge, men han fik lov til at bo en uge til hos mig. Han går ud max. 2-3 timer om dagen ellers forholder jeg mig til ham hele tiden. Han gør ikke det store væsen af sig og roder ikke i mine private ting. Alligevel så stresser det mig.
    Jeg har allerede påpeget et par småting han ikke gjorde – så som at tørre badeværelsesgulvet efter bad og bruge wc-kosten efter toiletbesøg………
    Jeg bor i en 2-værelses, men der er kun en dør og det ud til toilettet. Han har nøgle til min lejlighed som jeg får tilbage når han rejser. Hvordan får jeg på en pæn måde sagt til ham at det ikke er i orden at okkupere ens private hjem.
    Min positive attitude er så begyndt at smuldre og er blevet opmærksom på at jeg begyndt at små bitche, hvilket jeg skjuler i min selvironi.

    • Sikke en kattepine. En lille hvid løgn er nok på sin plads. Opfind et familiearrangement, hvor du skal have overnattende gæster, så han er nødt til at rykke ud. Og sig nej, næste gang han kommer.

    • Hej Anders

      Tak fordi du deler. Der er selvfølgelig en bagside til medaljen, hvis man ikke kan kontrollere sit hjælpe-gen – især, hvis der ikke bliver taget hensyn til det, og det begynder at gå en på.

      Så det med at være assertiv og den slags hører nok et andet indlæg til, men jeg synes faktisk, at tankegangen passer fint ind her. Din lettere anmassende roommate skal jo hjælpes til at forstå, at han skal stramme op og vise hensyn. Det er faktisk at betragte som en tjeneste – så tankegangen kan jo også bruges den vej. Håber, det giver mening – og vi vil da overveje at behandle din problemstilling i et senere indlæg.

  4. Vi kender det også fra trafikken – der også er en social sammenhæng – at en anden holder tilbage for dig, og det giver én selv lyst til at holde tilbage for de andre. Positiv payback 🙂

  5. Dejligt, anderledes – hjælp dette menneske – jeg bliver jo også selv helt glad, hver gang jeg får en tank, at jeg har hjulpet – ikke sådan, at folk skal takke lige nu og her. Men jeg har oplevet at være til konference, hvor der er kommet en hen og sagt “Tak for hjælpen, dengang at….” og det var godt nok mange år siden.

    Dejligt indspark Helle.

  6. Hej Helle

    Selv tak for for indsparket, og jeg er enig. Det er både en befriende filosofi at arbejde efter, og samtidig skaber det resultater for en.

  7. Jeg sidder og har læst dit indlæg lige nu og her – kigger rundt og ser min mindste på snart 7 gabe. Jeg hjælper ham i seng.

    P.S. Super fint og et yderst aktuelt emne – især når man, som jeg, er uden job 😉

  8. Hvordan undgår man, at der drives rovdrift på en? Jeg har altid tilhørt gruppen af mennesker, der går og “nurser” andre (kan ikke lade være, der er sgu ikke engang en strategi bag), men jeg må sige, at det i arbejdssammenhæng ikke altid honoreres, at man er en “flink og hjælpsom person”, men snarere, at man har rundsave på albuerne. De “flinke og hjælpsomme” ender desværre ofte lidt marginaliseret…som om man ikke både kan være “flink og hjælpsom” og hamrende dygtig. Mærkeligt.

    • Hej Christina. Se evt mit svar til Anders lidt længere oppe i kommentarfeltet her. Hvis ens hjælpe-gen har det med at glide ud af kontrol, så vil det ofte ende med en balance, der tipper forkert ud og som i længden ikke er godt for en. Jeg holder dog stadig fast ved, at man skal have sig det overordnede mål at lade andre stå i social gæld til sig – men uden at det tager overhånd og man bliver helt underdanig.

      Til gengæld kan jeg slet ikke genkende det modsætningsforhold mellem ‘flink og hjælpsom’ på den ene side og ‘hamrende dygtig’ på den anden. Jeg ser heldigvis eksempler på det stik modsatte hver eneste dag.
      Hilsen Helle

    • Er enig med Christina. Faremomentet ligger i dette “nurse” gen. Det ender typisk med at man fare rundt og hjælper alle kollegaerne med deres problemer og får så ofte ikke ordnet sine egne opgaver rettidigt. Og hvem bliver der så peget på i en nedskæringsrunde – ham der ikke får gjort sine ting klar til tiden.

      • Hej Villy
        Tak for dine tanker. Jeg mener dog slet ikke, at man kan finde nogen rimelig korrelation mellem at give mere, end man får, og så ikke at kunne aflevere sine ting til tiden. Det handler – som i så mange andre sammenhænge – om at prioritere sine opgaver, hvilket ikke er en hindring for et generelt livssyn, der går ud på at være hjælpsom og positiv. /Helle

  9. …Hov lige en ekstra ting: til GENGÆLD har jeg oplevet at VILDT FREMMEDE personer har hjulpet mig i min jobsøgningsproces. De har ØST af deres viden og relationer og netværk og bare været imødekommende, hjælpsomme, venlige. Aldrig har jeg fået et nej. Dét er til gengæld totalt kæbedroppende, tårevædende og stort. Dét giver energi.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *