8 finter, der rykker din LinkedIn-profil fra 1. division til Superliga

Foto: Dannadk (Wikipedia)

Over 1 million danskere er på LinkedIn, og i takt med at vi bruger mere og mere tid på platformen (og ikke bare har vores støvede profiler til at ligge stille), opstår der også flere og flere karriere- og forretningsmuligheder. Er din profil gearet til denne udvikling?

Du har nok en LinkedIn-profil. Den har sikkert det allermest basale på plads og indtager, hvad der svarer til en stabil midterplacering i 1. division. Men du har højere ambitioner: Du vil rykke op i Superligaen.

Her er 8 finter, som vil imponere talentspejderne og forbedre dine muligheder for at drible dig vej til nye muligheder på LinkedIn.

1. Ram den lige i røven

Det vigtigste felt på din profil er din Headline. Det er i høj grad din Headline, der bestemmer, hvor mange der ser din profil. Den står nemlig ikke bare på din profil, men er også synlig i søgeresultaterne, forsidestrømmen og gruppediskussioner.

Brug dine knivskarpe kommunikationsevner til at skrive 120 tegn, der rammer kernen af, hvem du er, og hvad du har at tilbyde. Den unikke Headline vil vække interesse hos din modtager, få ham til at klikke og give dig den opmærksomhed, du fortjener.

Hvem ved? Hvis du rammer den lige i røven, kan det måske føre til din karrieres højdepunkt.

2. Sæt den rigtige opstilling

LinkedIn-profiler bliver hurtigt lange og informationstunge. Derfor er det vigtigt, at du præsenterer det væsentligste først, så din modtager ikke står af. Udnyt, at LinkedIn lader dig rykke rundt på de enkelte sektioner, og sæt dine bedste spillere på de vigtigste positioner. Er din uddannelse fx dit vigtigste salgsargument, så ryk uddannelsessektionen op over erhvervserfaring.

3. Vis pokalskabet frem

Don’t tell it – Show it! Bak dine blændende beskrivelser af dig selv op med nogle eksempler på arbejde, du rent faktisk har udført. Brug Publications til at henvise til udgivne opgaver og artikler, du har skrevet, eller vedhæft dokumenter, slides, billeder, videoer eller andet ud for dit Summary og dine stillinger. Sidstnævnte feature er i skrivende stund ved at blive rullet ud af LinkedIn, så ikke alle har adgang til den endnu, men det kommer snart.

4. Kald på bolden

Hvis du ikke kalder på den, så får du den heller ikke. Brug de søgeord på din profil, som du gerne vil findes på, når folk søger på LinkedIn. Søgeord i din Headline og i titler på dine stillinger vægter højt i LinkedIns søgemaskine, men der søges i alt på profilen.

Læs mere om søgeordsoptimering af din LinkedIn-profil.

Den sikre vej til topplaceringen i søgeresultatet er gennem massiv gentagelse af søgeordet, men hold det elegant. Din profil skulle også gerne være interessant for rigtige mennesker.

5. Husk dine medspillere

Uden medspillere når du ikke langt. Anbefalinger og Endorsements fra dine kontakter giver din profil troværdighed og vidner om en stor og engageret kontaktflade. Anmod om anbefalinger fra tidligere eller nuværende kollegaer, chefer, samarbejdspartnere og kunder, men vær personlig. Masseudsendte standardanmodninger bliver ofte ignoreret.

Sørg for at liste nogle Skills, som dine kontakter kan Endorse dig for. Giv dine kontakter Endorsements, men kun for de Skills, du reelt kan stå inde for, så øger du chancen for at få seriøse Endorsements tilbage.

Projects kan bruges til at beskrive projekter, du har arbejdet på, og her kan du angive, hvem du arbejdede sammen med. Det samme kan du gøre med Publications, og det viser, at du er en holdspiller.

6.  Få navn på trøjen

Det er smart med navne på fodboldtrøjer, så tilskuerne kan se, hvem der er hvem. URL’en til din offentlige profil skal du bruge, når du vil henvise til din LinkedIn-profil. Du kan se den under dit profilbillede, og den ligner som udgangspunkt noget volapyk, der gør det svært at genkende dig. Rediger den så den bliver kortere, pænere og til at forstå. Indsæt den så i din mailsignatur – og brug den også andre steder, hvor du gerne vil henvise til din profil.

7. Slå lange afleveringer

Er det kun de nærmeste spillere, som skal have glæde af dine geniale afleveringer? Statusopdateringer, likes og anden aktivitet på LinkedIn vises i Activity feedet på din profil, men som udgangspunkt kun til dine egne kontakter. Hvis du er gavmild og velinformeret og gerne vil vise det, så sørger du selvfølgelig for at dele og dermed give dit netværk viden, de kan bruge. Din gavmildhed kan du også vise resten af verden ved at gøre dit Activity feed synligt for alle LinkedIn-brugere, der besøger din profil. Det kan du gøre under Settings.

8. Skab plads

Du har brug for plads omkring dig, hvis dine bemærkelsesværdige træk skal komme til deres ret. Undgå, at dine tekster på profilen bliver til tunge tekstblokke, der er svære at overskue og umulige at skimme. Skab plads og luft i dine tekster. Lav linjeskift, brug punktopstillinger så meget som muligt og brug de begrænsede formateringsmuligheder, du har. Få en uddybende forklaring her.

Samba!

Vær ikke bange for at give finterne lidt samba. Professionelt behøver ikke betyde kedeligt. Den gennemsnitlige LinkedIn-profil er tilpas støvet til, at du har alletiders mulighed for at være kreativ og skille dig ud. Udnyt den!

 

Morten er e-bogsforfatter, foredragsholder og blogger på ModerneJobsøger.dk.

Hans e-bog All In – Networking og Personlig Branding med LinkedIn er nem at gå til og fortæller om mulighederne på LinkedIn, og hvordan du udnytter dem til fulde.

18 kommentarer til “8 finter, der rykker din LinkedIn-profil fra 1. division til Superliga

  1. Anders Jespersen 2. maj 2013 kl. 09:12 - Svar

    “Professionelt behøver ikke betyde kedeligt” skriver du. Det er netop den allermest centrale udfordring som Linked in har haft. Men der er ved at ske et skred i det synes jeg. Med mere aktivitet brugerne i mellem og flere og flere virksomheder der bruger deres company profile aktivt. Det er spændende for tiden.

    Godt og sjovt indlæg, i øvrigt.

  2. Hej Anders.

    Jeg tror, du har helt ret, og det tyder på, at LinkedIn har indset at de skal løsne lidt op. Nogle af de opdateringer de arbejder med i øjeblikket går på at gøre platformen mere visuel, og det er meget tiltrængt 🙂

  3. Det ville være SUPER med et par visuelle screen shots af, hvordan det KAN se ud på LinkedIn, hvis man er supersej

  4. Jeanne Mikkelsen 2. maj 2013 kl. 16:29 - Svar

    Fedt og dejligt konkret indlæg. Tak! Tænker, at linkedin også kan gå hen og blive en tidsdræber, men nu bliver man jo overbevist om, at man skal bruge det:)

  5. God artikel. Linkedin er overset, men nok på vej frem. En sjov feature eller er SlideShare appen. Den kan vise dine bedste præsentationer frem (.ppt, pdf eller video) – du har sikker en masse liggende. Eller brug det til at lave en om dig selv! Selve slideshare.net er et site med en enorm mængde indhold og har derfor stor autoritet i Google – så her er en mulighed for at SEO optimere på dit navn 😉

  6. Tusind tak for alle kommentarerne!

    @Christina – Hvad der er supersejt på LinkedIn er meget individuelt. Det der virker rigtig godt for én person virker ikke nødvendigvis så godt en anden. Prøv at lave en søgning på LinkedIn på fx Kommunikation og kig på nogle af de profiler der dukker op. Læg mærke til hvad du synes der virker positivt og overvej hvordan du kan opnå samme effekt på din egen profil.

    @Jeanne – Som alle andre sociale medier kan LinkedIn sagtens blive en tidsrøver, og man skal selvfølgelig være opmærksom på, hvordan man bruger sin tid. En fordel jeg ser ved LinkedIn i forhold til fx Facebook og Twitter er at LinkedIn typisk gør lidt langsommere, hvilket betyder at man ikke behøver sidde og monitorere konstant. En diskussion i en LinkedIn gruppe er ikke død fordi der går et døgn mellem kommentarerne og dermed kommer man rigtig langt med fx 10 min sidst på dagen.

    @Anders – Du har ret. Der er gode muligheder i SlideShare. Det spiller ret godt bold med LinkedIn og integrationen er kun blevet bedre efter LinkedIn købte SlideShare for et års tid siden.

  7. Tak for de konkrete råd! Og en ret stringent eksekveret metafor:)

    Bliver dog lidtnervøs over det med stakke keywords ind i beskrivelse. Synes, det kan ende med at blive lidt uelegant…

  8. Hej Birgit og tak for din kommentar!

    Eksemplet er taget med for at vise, at det kan blive (alt alt) for meget. Det kan ikke anbefales overdrive den praksis, da det hurtigt kan ende med at skræmme flere væk end det tiltrække.

    Hold det elegant 🙂

  9. Interessant – og helt sikkert værd at gøre noget ved. Som tekstforfatter undrer jeg mig bare lidt over, at du skriver, at en massiv brug af søgeord er vejen frem på LinkedIn.
    Skal man ikke passe lidt på i disse tider, hvor Google går efter overoptimerede sider? Eller hvordan ser du på det?

  10. Hej Louise.

    Vi er helt på linje. Det jeg skriver er at vejen til en topplacering i søgninger kan gå igennem gentagelse af søgeordet, men det betyder langtfra, at man bør gøre det. Det er netop vigtigt at have for øje, at man jo i sidste ende kommunikerer med mennesker.

  11. Mange skriver på engelsk derinde. Er det mest proffesionelt at skrive på engelsk eller er det mest tilegnet folk med interesse for internationale forbindelser ?

    • Hej Nanna.

      Der er ikke noget der er rigtigt eller forkert. Nogen skriver på engelsk fordi det er meget udbredt i branchen og de tænker at rekrutteringsfolk måske vil bruge engelske søgeord. Andre skriver blot på engelsk fordi de kan se at mange andre gør det…

      Flere og flere begynder også at skrive på dansk

      Det allerbedste løsning er at oprette en ekstra sprogvariant på din profil, så du både har en engelsk og en dansk udgave. På den måde er du i hvert fald dækket ind.

      Se her hvordan du gør: http://mortenvium.dk/linkedin-faq/#s22
      (Under spørgsmålet Hvordan opretter jeg en ny sprogvariant af min LinkedIn profil?)

  12. Fantastisk konkret artikel Morten – der er finter til et hvert nivaeu. Finte nr. 2 kendte jeg ikke – super tip.

    LinkedIn synes jeg normalt ret tungt ifht. hvad man kan publicere. Det irriterer mig grænselæst at jeg ikke kan formatere statusbeskeder om ikke andet bare med linjeskift. Men finte nr. 8 er super godt eksempel på at noget trods alt kan gøres mere læsevenligt. Jeg har netop peppet min egen beskrivelse op – så tak for gode tips.

    • Henrik H. Poulsen 28. januar 2014 kl. 08:15 - Svar

      Lars, jeg deler fuldkommen din frustration omkring de manglende muligheder for at formatere i posts.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *