Kunsten at kede sin læser ihjel

Har du også for mange læsere? Er de alt for engagerede? Læser de dine ting til ende og danner sig en holdning om dem? Ja, det kan være virkelig anstrengende at være interessant. Så her får du opskriften på at kede dine læsere ihjel, så de ligger livløse tilbage på tastaturet og savler målrettet ned over space-knappen.

Det handler om at begå overlagt mord med ord.

Tal om dig selv
Det er vel for helvede DIN blog. DIN tekst. DIN virksomhed. Det er dig, der vælger emner, skriver og redigerer. Det er ligesom, når du kommer hjem fra ferie og skal vise venner og familie billeder fra turen. Det er dit kamera, det var din ferie. Du bestemmer, hvor mange billeder af hotelværelset og isdesserterne, der skal være. Hvis folk ikke kan lide, hvad du skriver, kan de finde på noget andet at lave eller starte deres egen blog. Det er da deres tab.

Vær uoriginal
Lad være med at forny dit sprog. Brug velkendte, godt brugte fraser og formuleringer, som folk kender. Så slår de sig ikke på sproget. Og hvis du er rigtig fræk og bruger en metafor, så sørg for at sætte den i anførselstegn, så dine læsere forstår, at du ikke helt bogstaveligt har betalt ”det hvide ud af øjnene” for dit nye køleskab.

Tag tingene meget alvorligt
Du skriver. Du er ikke komiker. Stoffet er gaven i sig selv. Du skal beskrive problemet, så du må ikke forstyrre din læser med subtilt pulserende overskud og lune. Hvis folk vil underholdes, kan de gå på YouTube. Hvis du ikke tager dig selv alvorligt, vil ingen andre gøre det. Selvironi er et svaghedstegn. Husk det.

Skriv kompliceret
Du er en dygtig skribent. Du har sikkert øvet og trænet dine skriveevner gennem mange år, og måske har du gennemført en længere uddannelse og skrevet lange akademiske afhandlinger. Du har kun hån til overs for korte sætninger, korte afsnit og enkle forklaringer. Du ved, at du skal fremstå som en klog og belæst ekspert ved at bruge masser af avanceret terminologi og facetterede fyndord.

Spar på punktummerne
Vis dine læsere, at du mestrer lange sætninger, som indeholder ledsætninger, som igen indeholder en ledsætning, og hvor ordstillingen er noget, du lege og eksperimentere kan med. Korte sætninger er for børnebøger, som er designet til, at seksårige skal kunne forstå dem – og selv de falder i søvn, når man læser dem højt. Vær nærig med dine punktummer.

Adlyd din gamle dansklærers regler blindt
De tommelfingerregler, som din dansklærer prakkede dig på dengang for mange år siden, er stadig guld værd. Du må aldrig starte en sætning med ordet ’og’. Eller ’men’ eller ’fordi’. Det ved alle, og derfor vil du blive respekteret for at overholde reglerne. Og retstavning? Nye retskrivningsordbøger er kun ude på at forulempe sproget, og hvis vi ikke håndhæver de gamle regler, ender det til sidst med, at ingen kan forstå hinanden længere. Kontoerne? Saldoerne? Næh, må vi bede om kontiene og saldiene, tak. Med majonæse på.

Bombarder din læser med fakta frem for fordele
Hvis du vil sælge en støvsuger, er det vigtigste at beskrive den nøgternt og dybdegående. Hvor stor er motoreffekten målt i watt, hvad med luftgennemstrømningen per sekund, og hvor mange decibel larmer den ved maksimal sugeeffekt? Det vigtigste er at fortælle om teknik og detaljer ved ens produkter. Så må læseren da selv kunne regne ud, hvad fordelene er ved det. Du kender jo ikke læseren. Det er da ikke dit problem, hvad deres behov er – dine lilla isterningeposer formet som kendte diktatorer sælger sig selv.

Skriv hellere for meget end for lidt
Hvor lang skal din tekst være? Så lang, som det er nødvendigt – og så en del mere. For en sikkerheds skyld. Du ved en masse om dit emne, så hvad er mere naturligt end at få så meget med som muligt? Intet. Dit emne er for komplekst til at blive kommunikeret kort og målrettet. Du er misundelig på de andre kollegaer og deres enfoldige emner. Din byrde er dit emnes kompleksitet, men din gave er dit intellekt, der kan vende og dreje et emne, til det kaster op. Så er det nu bedre at tage alle detaljer med, og så må læseren selv sortere til og fra. Det er bedst for alle parter.

Bliv ved din læst
Gør som skomageren. Bliv ved din læst. Tal om din læst. Det er dig, der er eksperten, og det skal du vise. Brug fagudtryk – og rigeligt af dem. Vi lever i informationsalderen, for pokker. Hvis folk er i tvivl om noget, kan de da bare google det.

Vælg en unik og særpræget skrifttype
Når du har arbejdet disciplineret med din lange tekst, skal du lige give den det ekstra pift, der fuldender værket. Giv din tekst særpræg og personlighed ved at vælge en skrifttype, som ingen andre kunne drømme om at bruge. Her er der lette differentieringspoint at hente. Få ting ser bedre ud på print end en skrifttype, der efterligner ægte håndskrift. Det tilføjer dybde, troværdighed og nærvær til din tekst, hvilket din læser helt sikkert vil notere sig. Få flere tips her.

Hvis du er færdig med at fugte Space-knappen, kunne jeg godt tænke mig at høre: Hvad har jeg glemt at få med på listen?

Om Henrik Hillestrøm

Henrik Hillestrøm

Konsulent - 40803995
Henrik er konsulent i BRO og arbejder med tekst, projektledelse, effektivitet og formidling. Han har løst opgaver for blandt andet Zen Systems, Dansk Psykolog Forening og Downtown. Henrik sidder desuden i redaktionen på BRO blog.

29 kommentarer til “Kunsten at kede sin læser ihjel

  1. Jeg er enig i dem alle – bortset fra det med punktummerne. Nogle af os kan nemlig se det smukke i en endeløs konstruktion. Smukkere end kunst…

  2. Ja, jeg har da fuld respekt for, at det kan være svært at finde noget relevant og vedkommende at skrive i sådan en BRO-blog. Uge efter uge.

  3. SØRG ENDELIG FOR AT SKRIVE LANGE PASSAGER MED VERSALER ELLERS FORSTÅR DUMMERNIKKERNE JO IKKE AT DET ER ALVOR OG JEG MENER DET

  4. Jeg har selv stor succes med aldrig at skabe luft på siden, men lade teksten fortsætte ud i én køre side efter side. Hvis jeg er rigtig heldig, opgiver læseren allerede ved synet af teksten.

  5. Drop afsnit med mellemrum og overskrifter som her ved 5-7 linie – gør det alt for overskueligt at skimme teksten!

    Ikke for at skuffe dig, men synes altså ikke rigtig du har formået at kede mig som læser endnu. Venter stadig!

  6. * Opsummer aldrig det vigtigste i indledningen. Hvis læserne vil lære noget, må de også sætte tid af til at kæmpe sig gennem hele teksten.

    * Del aldrig tingene op i flere artikler. Det er bedre at give læserne det komplette overblik over hele stofområdet end at give dem et overskueligt guldkorn af gangen.

    * Lav aldrig punktopstillinger. Godt nok hjælper det på overblikket, men det virker fordummende. (Undskyld).

  7. Henrik H. Poulsen 21. februar 2013 kl. 11:39 - Svar Author

    Hold da op! Sikke mange gode tilføjelser. Hvis jeg en dag står med en læser, der ikke er kreperet helt, men ligger og lider og vrider sig i smerte, er der da masser af inspiration at hente her til det afgørende dødsstød.

    Tusind tak for kommentarerne (og for Johns respekt) – byd endelig ind med mere.

  8. Skriv altid som du taler.
    Brug så mange forkortelser, som fx mv. mm. oma. som du kan. Ingen grund til at bruge unødig tid til at skrive ordene ud.
    Brug lange ord. Så er ingen i tvivl om, at du ved, hvad du snakker om… (og er vigtig).

    Som Elin skrev: Kom til det offentlige. Vi kan det der gylle 🙂

  9. “Det vil jeg nødigt have mig frabedt at blive skånet for at undgå.” Har dit publikum svært ved at miste interessen, så undgå positive budskaber (ligesom jeg nu har). Brug ikkesætninger og ikke-ord, det gør det hele lidt sværere, selvom budskabet er det samme.

  10. Tak for den, selvom jeg føler mig lidt ramt nogle steder, for jeg kan godt lide indskudte sætninger og gerne et par stykker, ren poesi 😉

    Men herligt med noget selvironi og herligt at læse de mange rigtig gode tip fra dig og fra andre her i kommentarene.

    Jeg er også totalt vild med hvid eller farvet skrift på sort eller mørk baggrund, for så skal jeg virkelig bruge tid og koncentrere mig for at læse teksten og det er noget jeg i den grad værdsætter…. hrmf

    Kan du have en absolut herlig dag!

  11. Henrik H. Poulsen 21. februar 2013 kl. 12:15 - Svar Author

    @Johannes: Den sætning er et genialt eksempel. Jeg har virkelig brugt store mentale kræfter på at forstå den – og jeg er stadig ikke sikker på, at jeg har helt fat i den lange ende.

    Og @Jannie: Herlig dag til dig også!

  12. Glem aldrig at din læser kan være lidt fraværende eller mindre intelligent end dig, og det er derfor helt på sin plads at skære tingene ud i pap. Tag dig ikke af at andre kalder det dobbeltkonfekt. En cirkel er ikke bare en cirkel, det er ikke bare en rund cirkel, det er cirkelrund cirkel. Hvis du er dygtig mestrer du at sikre din tekst med rigelige redundante tautologiske pleonasmer.

  13. Brug mange grader: Fed, understreget, kursiv, flere på samme tid. Disse må endelig ikke forklares. Så får læseren indtryk af din tankemæssige dybde og tekstens iboende kompleksitet. Eller sådan noget…..!!!!!!!

  14. Henrik H. Poulsen 25. februar 2013 kl. 11:29 - Svar

    @Christen: Jeg er vild med “tekstens iboende kompleksitet”. Hvis nogen vover at stille spørgsmålstegn ved, hvad pokker det er, man har skrevet, ligger tilbagevisningen jo lige for: “Der er jo en pointe med tekstens iboende kompleksitet, som tydeligvis er gået helt hen over hovedet på dig…”

  15. Fyld teksten med tankestreger frem for kommaer. Det er det nye sort. Og din læser vil kategorisere dig som en, der er med på beatet.

    Glem alt om at tjekke for stavefejl. Det er spild af tid, og ingen bemærker det. Du behøver ikke downloade ’21 sproglige dødssynder’.

  16. Simpelthen et fantastisk indlæg, stor respekt :)!

    Jeg var godt underholdt, ramt og inspireret på samme tid. Det plejer ellers kun at være Thorborg, der formår at gøre det på én gang.

    Jeg kendte ikke til denne hjemmeside i forvejen (fandt indlægget og siden via SEMAward), men jeg har helt sikkert fundet min nye inspirationskilde :P.

    Fortsat dejlig mandag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *