Sådan løser du skribentens væsentligste opgave

Skribenten har mange opgaver, som er altafgørende for tekstens kvalitet og effekt. Der er dog en, der overstiger dem alle sammen. Én opgave, som har gruopvækkende konsekvenser, hvis den ikke bliver løst ordentligt. Én opgave, som hele teksten står og falder med.

Jeg taler om skribentens væsentligste opgave: At skrive en effektiv overskrift.

Det kan lyde overdrevet, men faktum er, at hvis din overskrift ikke formår at få læseren til at klikke, dele eller læse, så er al dit arbejde spildt. Derfor får du her et par enkle teknikker til at løse denne opgave effektivt og hurtigt.

Formålet med din overskrift
Heldigvis er denne ret simpel, for copywritere har gennem årtier støttet sig til dette enkle credo: ’Din overskrift har ét eneste formål: at få den første linje i teksten læst.’

Men for den ambitiøse tekstforfatter, skal der kæmpes for alle linjer i teksten. Så når overskriften har sikret, at den første linje bliver læst, så er den første linjes formål at få den anden linje læst. Og den anden linjes formål er at få den tredje linje læst.

En enkel, men effektiv indstilling til dine linjer.

Hvorfor kikser det for os?
Når overskrifter ikke er særlig vellykkede, så er det ofte, fordi de er for lange. For knudrede. Eller for ukonkrete. Her er et par eksempler, jeg har fundet:

  • “Radiokommunikation til beredskabet – status og baggrunden for yderligere nye udvalgsarbejder!” -> for lang
  • ”Medieanalytiske udfordringer og perspektiver på indeværende års mediearbejde set med presseafdelingens briller” -> for knudret
  • ”Overvejelser om overskrifter” -> for ukonkret

Tip til den effektive overskrift:

Vær kort og konkret – du har kun fem sekunder til at overbevise din læser.

Den klassiske læresætning om den effektive overskrift
Når vi taler om opskrifter på den gode overskrift, så er der særligt én, der går igen. Nemlig det udsagn, som din dansklærer har underholdt dig med:

Din overskrift skal være æggende, vækkende og dækkende.

Men hvad betyder det rent praktisk? Det betyder, at din overskrift skal:

  • lokke læseren til med en fristende overskrift, så din læser eller kunde ikke kan lade være med at klikke
  • levere det, den lover
  • være specifik, så læseren ved , hvad han/hun får ud af at læse artiklen
  • fortælle det nye og mest opsigtsvækkende.

Drop de kedelige formuleringer, skriv friskt til om den nyeste og mest spændende pointe og sørg for, at der er dækning for den. Hvis du har strammet overskriften for meget, kan det skade din troværdighed, for du indgår en kontrakt med læseren allerede i starten.

Tip til den effektive overskrift:

Æg, væk og dæk i dine overskrifter.

Og ja: Jeg er helt klar over, at dette råd lyder bizart, når man sætter det i bydeform 🙂

7 skabeloner til en effektiv overskrift
Hvis der ikke kommer nogen originale overskrifter ud ad ærmet, uanset hvor hårdt du ryster det, så har vi endnu et lille tip til dig.

For nede i tekstforfatterens nødhjælpskasse finder vi de såkaldte ’overskrifts- skabeloner’, som du med det samme kan kopiere. Her får du til en start syv eksempler:

  • Sådan får du [indsæt værdi for din modtager]
  • Derfor skal du ikke [indsæt handling, din modtager kunne finde på at udføre]
  • Alt du skal vide om [indsæt emne, der interesserer din modtager]
  • 7 vilde [indsæt ord] til din næste [indsæt ord]
  • Hemmeligheden bag [indsæt kompetence, din modtager efterspørger]
  • Fra [indsæt ord] til [indsæt ord]
  • 3 grunde til [indsæt problemstilling].

Disse typer overskrifter er testet for at kunne løse tekstens vigtigste opgave. Selvom de måske ikke vil passe til dig, der skal skrive et notat til ministeren, så kan du roligt lade dig inspirere af dem – også til denne type opgave.

Tip til den effektive overskrift:

Skyd genvej og bliv inspireret med overskrifts-skabelonerne.

Det lykkedes!
Hvis du er nået så langt ned i teksten, så er jeg jo lykkedes med min opgave. Og det vil jeg fejre ved at slå lejr i kommentarfeltet og vente på at få noget feedback af dig.

14 kommentarer til “Sådan løser du skribentens væsentligste opgave

  1. Tak for indlægget

    Altid interessant, jeg kæmper selv lidt med det med overskrifter og har ikke nogen dybdeborende psykologi eller taktik omkring dette, synes ofte at jeg bliver forvirret over alt det man skal tage hensyn til når man har en blog.

    – det skal fange
    – give lyst til mere
    – være SEO venligt
    – være konkret
    – være finurligt
    – osv.

    Så indtil videre har jeg bare gjort som jeg har følt for, men kunne godt tænke mig at prøve dine forslag af, det kunne jo være…

    Tænker om dit indlæg er mere henvendt til nyhedsbreve end til blogindlæg, eller gælder der andre “regler” her?

    Kan du have en herlig dag!

    Bh Jannie

  2. @Helle: jeg er helt enig, og jeg må tage skylden, for det er mig, der har valgt. Var ret uinspireret igår aftes, da jeg skulle finde et. Godt, at Lineas indlæg var så godt, at du valgte at læse alligevel:)

  3. Jo, jeg er ikke uenig ‒ sådan generelt, men jeg tror nu også, at det kommer lidt an på målgruppen! Tak for gode indlæg, som jeg som regel læser. 🙂

  4. @ Lennart Ginman: Tak, dejligt med ros:-)
    @Georg: God pointe:-) Målgruppen spiller også ind, når man skal vælge en overskrift. Og det er ikke alle tekster, hvor overskrifts-skabelonerne virker.
    @Helle Hesenberg: Tak – og helt enig, et ualmindeligt kedeligt billede:-)
    @Martin: Dejligt, at du kan bruge det:-)
    @Jannie Nielsen Hansen: Fedt at høre at der også er andre, der sidder og nørkler med overskrifter:-) Indlægget kan både bruges til nyhedsbreve, blogs, artikler etc. Faktisk bruger de fleste medier ofte overskrifts-skabelonerne, for de ved nemlig de får læserne til at klikke, dele og læse:-)
    @Mogens: Tak:-) Det er noteret.
    @ C Hartmeyer: Helt enig. “ægge” i bydeform bruger vi alt for sjældent:-)
    @ Matthias @Jens Yldal: Skønt, at I kan bruge indlægget:-)

  5. Fin historie og godt skrevet – men til sidst skriver du så “så er jeg jo lykkedes med min opgave”. Tænk over, hvorfor jeg synes det er forkert …

  6. Hej Morten og Linea

    Ja, ups, jeg kunne ikke lade være med at kommentere billedet. Men absolut – så længe indholdet er godt (og dét er det!) så læser jeg med. 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *