Er et medlemskab af Kvickly noget særligt?

Alle ønsker dialog med sine medlemmer eller kunder, og alle vil gerne tilbyde ekstraordinære oplevelser via hjemmesiden. Men vil du sælge medlemskabet på ’det lukkede forums’ princip, eller vover du pelsen og lægger alt åbent ud, så også ikke-medlemmer kan nyde godt at det kræs, du tilbyder på siden?

Uanset hvad du vælger, skal strategien være klar, før du kaster om dig med gyldne løfter og medlemstilbud.

Sælg medlemskabet via hjemmesiden
Mange medlemmer forventer at få noget ’ekstra’ på en medlemsorganisations hjemmeside, men lige så mange gør ikke. Derfor kan man ikke læne sig op ad faste principper for, hvad der er ’comme il faut’.

Skal jeg alligevel komme med et par bud, så vælg et åbent site uden brug af log-in, hvis du vil vise alle aspekter af, hvem du er, og hvad du tilbyder. På den konto får du måske tiltrukket andre, så de får lyst til at være en del af fællesskabet.

Ulempen ved det lukkede forum kan dog være, at de eksisterende medlemmer ikke rigtig føler, at de får noget særligt for medlemskronerne. Derfor er det din opgave, at sitet generelt er så gennemført og vedkommende, at det appellerer til begge typer ’kunder’.

Kom tættere på modtageren
Med et lukket forum får man mulighed for at tilbyde personaliseret indhold – fx skræddersyede tilbud om kurser, foredrag og nye bøger, der matcher medlemmets interesser eller særlige ekspert-råd, der er dyre at købe sig til andre steder. Og man kan så udnytte oplysningerne om sine medlemmer og deres interesser til at målrette siden og sine medlemsydelser endnu mere.

Ulempen ved det lukkede forum er, at man konstant skal gøre medlemmerne opmærksomme på, hvad de kan hente i det lukkede forum, for bruger de det ikke, er der jo ikke sammenhæng med den bagvedliggende strategi. Så her skal man altså lægge en solid indsats, hvis vejen til et medlems eller en kundes tilfredshed skal gå gennem det lukkede forum.

Sælg medlemskabet via det åbne site
Vælger man at lukke en del af sitet af for medlemmerne, er hovedprincippet, at det åbne site skal sælge medlemskabet. Dvs. at det, der kan findes på det åbne site, også skal kunne findes andre steder. Det nytter altså ikke at lukke den nyeste overenskomstaftale af for ikke-medlemmer, hvis man blot ved at google oversigten kan finde den hos andre organisationer.

Noget andet, man skal gøre sig klart, er, om et lukket site er forretningsrentabelt. Finder du fx ud af, at 85 % af medlemmerne aldrig ville bruge et lukket site, er det måske ikke umagen eller pengene værd at satse på det som vejen til tilfredse og flere medlemmer.

1 kommentar til “Er et medlemskab af Kvickly noget særligt?

  1. Gode pointer. Jeg vil genre supplere med en: Hvis man som medlemsorganisation vælger at lukke en del af sitet/servicen for ‘members only’, så er det altafgørende, at medlemmerne ikke skal lede efter et brev, de har modtaget med posten for 1½ år siden med personlige login-oplysninger. For det finder de aldrig! Det skal væe nemt, nemt, nemt…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *