Sådan bliver moden – de tre hotteste kommunikative tendenser for 2010

På catwalken står den lige nu på nitter, pailletter og markante skuldre. Men hvad viser et smugkig i det kommunikative klædeskab for 2010? Her er mit bud på tre musts for det kommende år.

’Nu’ er den nye sort
Vi vil tilfredsstilles her og nu, og det gælder også for kommunikation. I 2010 bliver flere og flere informationer leveret i realtid – og nuet varer ikke mere end få minutter, måske kun sekunder. Søgemaskiner finder informationer, samtidig med at de bliver offentliggjort. Nyheder og statusupdates bliver leveret som en uprioriteret ’live-streaming’, og den direkte her og nu-chat vinder frem på bekostning af den langsommere e-mail-kommunikation. Det stiller krav om at kunne vælge til og fra i strømmen – og om at kunne kommunikere enkelt og engagerende, så netop dit budskab bliver set og husket i mængden.

Lederskab skal customizes
Det er en klassiker, at ledelse er kommunikation. Men massekommunikation på arbejdspladsen er yt, og kommunikationen fra lederen skal i stigende grad målrettes og skræddersys til de enkelte team og medarbejders behov. Og man kan som leder lige så godt vænne sig til det: De nye krav bliver blot forstærket, efterhånden som Generation Y kommer ud på arbejdsmarkedet. Y’erne, som er de små årgange fra 1980’erne, er nemlig vant til at være i centrum. De stiller spørgsmål ved alt og er vant til at få personlig feedback fra venner, lærere og forældre – og det vil de også have på deres arbejdsplads.

Kollegakommunikationen hitter
I den vestlige verden hører danskerne til blandt dem, der bruger flest timer på arbejdet, og derfor bliver det i 2010 mere og mere vigtigt, at vi som kollegaer kan kommunikere og fungere sammen, både fagligt og socialt. Vi vil opleve mere fokus på at praktisere den positive og anerkendende stil og på kompetenceudvikling, der handler om at blive bedre til at samarbejde og videndele i hverdagen. Og vi vil se den direkte kollegakommunikation kombineret og suppleret med en af tidens hotteste accessories – intranettet – som knytter organisationen sammen digitalt og bliver årets nye platform for intern kommunikation, samarbejde og videndeling.

Læs også: Giv din kollega et stort smækkys

1 kommentar til “Sådan bliver moden – de tre hotteste kommunikative tendenser for 2010

  1. Hørt! Jeg tænker også en slags tilbage til kernen-agtig mode. Mindre fine management-ord og mere sovs og kartofler-agtigt på den gode måde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *