Hvad Robinson Ekspeditionen kan lære dig om god medlemskommunikation

Et medlemskab af en a-kasse er en løbende kommunikationsproces, der udfolder sig på tværs af medier og genrer som fx hjemmesider, telefonopkald, personlige møder, e-mails og ikke mindst standardbreve.

Vi har gennemskrevet over 1000 standardbreve, og erfaringen har givet os mange lektioner. Blandt andet at man kan oversætte en stribe klassiske citater fra Robinson Ekspeditionen til brugbare principper for god medlemsformidling.

Læs mere om BROs arbejde med medlemskommunikation her.

Her får du derfor fire af Thomas Myginds (den første vært på Robinson Ekspeditionen) udødelige guldkorn fra Robinson Ekspeditionen, som illustrerer fire væsentlige omdrejningspunkter i det gode standardbrev: Hold fokus på hovedbudskabet, sæt rammer for læseren, skab en rød tråd, og giv præcise handlingsanvisninger.

Myginds mantra: ”Fokuser på afgørelsen, og placer den tidligt i brevet”
”Afgørelsens stund er kommet,” siger Thomas Mygind og kigger direkte ind i kameraet, når stemmerne ved ø-rådet er afgivet. Klimakset på hvert eneste afsnit af Robinson Ekspeditionen er inden for rækkevidde, og om lidt ved vi, hvem der ryger ud af Ekspeditionen i denne uge. Afgørelsens stund er den mest imødesete af seerne, og der bliver derfor lagt enorm vægt på formidlingen af den.

Sådan er det også med gode standardbreve. For læserne af brevene er afgørelsen altid det vigtigste, og derfor skal der være stort fokus på den. Mange breve fra a-kasser indeholder alvorlige og vigtige afgørelser, som bliver truffet på baggrund af paragraffer og komplekse regler. Men det skal gøres forståeligt, så medlemmet ikke er i tvivl om, hvad konsekvensen er. Og så skal præsentationen af afgørelsen i øvrigt gerne placeres tidligere end ø-rådet i Robinson Ekspeditionen.

Myginds mantra: ”Sæt rammen, så din læser er med fra start af”
”Situationen er lige nu den, at Sonny har tre stemmer og Jens har to…” Thomas Mygind ser alvorligt på deltagerne, og forklarer, hvordan landet ligger. Og Sonny er med det samme klar over, at får han blot én stemme mere, så er det slut.

Det er rart at få sat rammerne på plads, og på samme måde skal modtageren af et standardbrev med det samme være klar over, hvad der er på færde, og hvorfor han/hun bliver kontaktet af a-kassen. Det gør brevet og kommunikationen som sådan meget mere gennemskuelig, hvis afsender med det samme og i et klart og forståeligt sprog begrunder henvendelsen. Det kan fx gøres ved at indlede brevet med ”Vi skriver til dig, fordi…”, ”Vi sender dig her…” eller ”Det er nu blevet tid til…”.

Myginds mantra: ”Skab og vedligehold den røde tråd”
Inden Robinson-deltagerne skal ud i endnu en nervepirrende afstemning om, hvem der nu skal forlade Ekspeditionen, ridser værten kort og konkret sagen op ved at sige noget i stil med: ”De startede 12, nu er de otte, og snart er de syv. Det er tid til Robinson Ekspeditionens femte ø-råd.”. Thomas Mygind ved nemlig, at det er afsenderens opgave at sikre, at modtageren oplever en rød tråd i kommunikationen – og det gælder også i a-kassens tilfælde.

I perioder kan medlemmer af en a-kasse få rigtig mange informationer fordelt over en hel del breve. Her kan man som afsender hjælpe det hele lidt på vej ved fx at referere til tidligere breve og henvendelser. Det samme gælder i det enkelte brev, hvor de enkelte afsnit kan kædes sammen ved hjælp af lidt sproglig fugemasse som fx ”På denne baggrund…”, ”Derfor skal du…” eller ”Dette betyder…”. Det gør det meget lettere for læseren at navigere i brevet og sortere informationerne.

Myginds mantra: ”Husk at tydeliggøre, hvad brevet kræver af læseren”
Robinsons helt egen udgave af ”Klar, parat, start!” hedder ”Sæt i gang!” og er nok den sætning, der bliver sagt allerflest gange i løbet af en Ekspedition (måske lige på nær: ”Jeg er skidesulten”). Det er startskuddet til alle de konkurrencer og dyster, som deltagerne bliver udsat for. Lige inden har Thomas Mygind forklaret konkurrencens regler grundigt og minutiøst, så Ekspeditionens deltagere ikke er i tvivl om, hvad de skal gøre.

På tilsvarende facon skal læseren af et standardbrev være klar over, hvilke opgaver der venter, når brevet er læst, og hvilke andre konsekvenser brevet har. Reglerne og kravene i en a-kasse kan være indviklede, og der kan være alvorlige konsekvenser for medlemmet, hvis noget går galt eller en frist bliver overskredet. Hvis medlemmet fx skal udfylde en blanket og sende den til a-kassen, skal det fremgå helt klart og tydeligt. Det lyder banalt, men alt for ofte er det svært for brevets modtager at forstå, hvad, hvordan og hvornår der skal reageres på brevets indhold.

Du kan læse mere om Bro Kommunikations arbejde med standardbreve her.

Om Henrik Hillestrøm

Henrik Hillestrøm

Konsulent - 40803995
Henrik er konsulent i BRO og arbejder med tekst, projektledelse, effektivitet og formidling. Han har løst opgaver for blandt andet DONG Energy, ATP og Væksthus for Ledelse. Henrik er desuden redaktør på BRO blog.

12 kommentarer til “Hvad Robinson Ekspeditionen kan lære dig om god medlemskommunikation

  1. Kirsten Jakobsen 26. maj 2011 kl. 12:24 - Svar

    Sjovt som sædvanligt… Også selvom man kan se, at I har arbejdet for sammenhængen:) Når vi nu er ved det. Arbejder i egentlig nogensinde ude hos jer, eller sidder i bare og finder på sammenhænge med Robinson og alle mulige andre ting?

  2. åh, jeg bliver altså lidt træt af de her blogs… I sætter et ret lavt niveau og resultatet bliver noget sniksnak….

  3. @Line: Hvis du er træt af disse blogs og niveauet på dem, så vil jeg da foreslå, at du lader være med at læse dem…

    Hvis jeg vil have mere tungt stof, så læser jeg jo ikke blogs, men derimod tidsskrifter, aviser, bøger eller andet. Og skriverådene giver jo mening uanset hvad.

  4. @Line: Tak for din kommentar. Vi er velsignede med at få meget ros og anerkendelse for vores blog, men vi er selvfølgelig også lydhør over for kritik.

    Jeg ville gerne svare konkret på din kritik, men det er lidt svært, når den er så generel. Jeg er enig i, at vi har flere indlæg, som er ment som sjove/skæve/lette kommentarer til kommunikationsrelaterede emner. Det som du kalder lavt niveau og snik-snak er ment som lettilgængelige og skæve måder at anskue kommunikation på.

    Jeg ved ikke, om du er kommet til for nyligt, men vi har både lavet e-bøger om grammatik, e-kurser om effektivitet og en masse indlæg med tyngde og professionelle råd, så jeg kan (ikke overraskende:)) ikke genkende din kommentar om, at det generelle niveau er lavt og det er noget snik-snak.

    Nå, men uanset hvad, så er vi som sagt glade for både kritik og ros. Vi tager begge ting til efterretning.

  5. hm – når jeg nu får et nyhedsbrev og der indbydes til kommentarer, er det så ikke oplagt at kommentere? Der skal måske kun være plads til de positive kommentarer?

  6. @Line: Der er skrevet flere e-bøger om grammatik og tegnsætning. Det kunne være, at du kunne finde noget tyngde her, og måske lære noget. Hvem ved?

  7. Meget sjov læsning. Tak.

    Men var det ikke også thomas mygind, der sagde “intet er umuligt for den som bærer i hjertet”? Hvilket mantra vil du oversætte det til?

  8. Henrik H. Poulsen 30. maj 2011 kl. 09:04 - Svar Author

    @Agerskov: Tak for kommentaren. Hvis jeg kender min Mygind ret, så tror jeg, at du har glemt ordet ’viljen’. Og jo, det var ham, der sagde det, men jeg fravalgte citatet til dette blogindlæg af to årsager: For det første stammer det vist oprindeligt fra Fangerne På Fortet og ikke fra Robinson Ekspeditionen, og for det andet synes jeg, at det taler for sig selv og ikke behøver nogen oversættelse.

    @Line: Alle kommentarer er velkomne, det må du ikke være i tvivl om. Din sætter vi også pris på. At vi så åbenbart er uenige om balancen mellem ’lavt niveau’ og ’lettilgængeligt’ er en anden sag.

    @Kirsten Jacobsen: Du har ret, der blev arbejdet for sammenhængen – men jeg er glad for, at indlægget endte med at falde i smag hos dig. Og om vi nogensinde arbejder? Det vil jeg mægtig gerne give et uddybende svar på, men jeg er liiige på vej til pause… 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *