Skab den perfekte morgenrutine

Den ene ting, du skal gøre, inden du tænder din computer

Inden du åbner computer

Ferien har været slut i et par uger. Jeg håber ikke, at dette faktum kommer som en overraskelse for dig, og at du er kommet dig over post-ferie-chokket – du ved, de der første dage, som går med overvejelser a la ”Skal jeg lave noget i dag? Og der er en deadline!? Åh, nej. Jeg havde planlagt at spise is ved poolen og tage billeder af mine fødder.”

Nej, du er nået dertil, hvor du vågner om morgenen med en accept af den grundlæggende præmis, der hedder ’arbejde’.

Der er kun én ting, der forhindrer dig i det. En fejl, langt de fleste af os laver hver morgen. Som æder vores arbejdstimer. Og som vi åbenbart ikke kan lade være med at begå, selvom vi ved bedre.

Jeg taler ikke om morgenmøder eller kaffesnakken med din kollega.

Jeg taler om din computer.

 

Din computer styrer dit liv

Vi tjekker vores smartphone for mails og notifikationer som det første, når vi vågner om morgenen. Fortærer nyheder og screener Facebook og Twitter på vej til arbejde. Tankemylderet er officielt sat i gang.

Når vi tænder computeren på kontoret, åbner vi mailen i samme åndedrag.

Vi kunne lige så godt skrige ud i storrumskontoret: ”Jeg har ikke noget mål eller nogen plan for i dag! En eller anden, læg en plan for mig!”

Okay, er det sat lidt på spidsen? Og er det overdrevet at sige, at hvis man åbner sin mail som det første på arbejdsdagen, så er det et symptom på, at man ikke ved, hvad man skal lave?

Måske. Men faktum er, at folk skriver mails til dig, fordi de vil have dig til at svare på dem. Og du er flink, så det gør du. Og på den måde ender du med at bygge en to do-liste ud fra dine mails.

Du starter altså din dag med at hjælpe ANDRE med at opfylde DERES mål frem for dine egne.

Produktivitetseksperten Bob Pozen forklarer i klippet herunder, at 80-90 procent af os bruger mindre end halvdelen af vores arbejdstid på at nå vores egne vigtigste mål. Vi nøjes altså med at arbejde på det, der er vigtigt for os, i blot et par timer om dagen. Produktivt?

 

Hvad du skal gøre i stedet

Der er én teknik til at løse problemet. En øvelse, du kan begynde på i morgen tidlig – og fortsætte med resten af dit arbejdsliv.

I stedet for at tænde din computer, så begynd med at bruge en halv time på din vigtigste opgave. En halv time er nok – hvis du er helt vild, så brug en time.

Lyder det enkelt? Det er det.

Øvelsen hjælper dig med at fokusere på at fokusere – frem for at fokusere på det, du skal nå. Den halve time i en boble med din vigtigste opgave vil give dig ro i maven og overskud til at håndtere mails og afbrydelser resten af dagen. Og resten af ugen. Og måneden.

Succesfulde mennesker som Tumblr-grundlæggeren David Karp tjekker ikke sin mail før klokken 10 om morgenen. Barack Obama bruger sine morgener på at spise med familien og træne, før han møder ind i det ovale værelse klokken 9.

Vores kollegaer i The Nudging Company har lige lanceret deres nye nudging-uddannelse. Hold 1 er allerede udsolgt – nu åbner hold 2. Læs mere her.

 

”Jamen, hvad nu hvis jeg skal bruge min computer til at løse min opgave???”

Mit ærinde er ikke et semi-buddhistisk oprør mod materialismen. Jeg vil ikke have dig til at smide din computer ud og kun være tilgængelig via brevdue.

Hvis din opgave indebærer, at du arbejder på computeren, så gør du det. Men undgå at være online – altså tjekke mail, gå på Facebook, læse nyheder og så videre.

Det handler nemlig ikke om, hvad tid man tænder computeren.

Pointen er, at der er forskel på at starte dagen proaktivt eller reaktivt. Og at det godt kan lade sig gøre at adskille handlingerne ‘tænd computer’, og ‘åbn mailprogram’ fra hinanden. Starter du dagen online, planlægger du arbejdet som en reaktion på andres handlinger og ønsker.

Hvis din chef vil have dig til at gøre noget lige nu og her, så ringer hun til dig eller tropper op ved dit bord. Ingen af os (heller ikke Tumblr-grundlæggere eller præsidenter) er så vigtige, at vi ikke kan være offline i en time. Og hvis det betyder, at du bliver tidsstyrer i dit eget arbejdsliv og en tand mere fokuseret på dine vigtigste opgaver, så tror jeg, at din chef er tilfreds.

Prøv i morgen tidlig at sige til dig selv:

”Når dagen er gået, hvad skal jeg så have nået for at tage hjem fra arbejde med overskud og energi til at lave lasagneplader fra bunden og snige en ti kilometers løbetur ind før sengetid?”

Jeg tør vædde en pastamaskine på, at ’besvare mails’ eller ’tjekke Twitter’ ikke er din første tanke. Men jeg vil gerne læse dit svar i kommentarfeltet. 🙂

Om Henrik Hillestrøm

MG_9702_V1

Henrik Hillestrøm

Konsulent - 40803995
Henrik er konsulent i BRO og arbejder med tekst, projektledelse, effektivitet og formidling. Han har løst opgaver for blandt andet Zen Systems, Dansk Psykolog Forening og Downtown. Henrik sidder desuden i redaktionen på BRO blog.

45 kommentarer til “Den ene ting, du skal gøre, inden du tænder din computer

  1. Praise the lord – det er jo hovedet på sømmet det her. Og mon ikke vi alle ved det deep down inside? Men for h…… hvor er det svært 😉

  2. Ja, det er jo meget godt. Netop til morgen valgte jeg at starte på en presserende opgave uden at checke min mail. Jeg overså derved en urgent mail fra min chef om et problem, som kan true vores forretning med en meget stor kunde.

    Konklusionen må være, at måden kommunikation foregår i vores organisation nok trænger til et eftersyn!

    • Det handler vel også om at dine omgivelser også skal vide, at du ikke tjekker mails, som det første. Havde din chef vidst det, ville han have ringet til dig.

  3. Anne Vibeke Vennerstrøm 11. september 2014 kl. 09:11 - Svar

    Og hvis jeg ikke havde åbent min mail, var jeg ikke blevet klogere på mine arbejdsvaner…
    Point taken – fra i morgen af vil jeg begynde med at tage kontrol over egen målsætning i forhold til opgaverne i stedet for at lade andre styre dem – og så vil jeg glæde mig til at lave min egen pasta ud fra egne mål og eget tempo 😉

  4. Jeg tjekker min lille “Word to-do-notesbog” hver morgen. Det er god gammeldags “pen og papir” notesbog, hvor mine opgaver bliver skrevet ind og krydset af efterhånden som de bliver løst. Bogen kan bruges alle steder – også uden strøm! Se her hvor du kan købe den: http://www.workstyle.dk
    God stress fri dag derude :o)

  5. Har læst disse vise ord på Bro bloggen tidligere….og hvor er det dog den skinbarlige sandhed. Tænker faktisk på det (næsten) hver dag. Når jeg starter computeren….og som det første åbner Outlook. Så tak for denne reminder. Nu lukker jeg Outlook, og åbner ikke før jeg kommer tilbage fra en dejlig frokost (ingen pasta på menuen idag, hulk :()

  6. … så skal jeg have en beslutning fra projektgruppen i hus, styr på Facebook til i morgen tidlig, forberedt mig til gennemgangen af en IT-løsning i morgen tidlig og sat kontoreleven godt ind i at lave årets julekalender.
    Og jeg når det, hvis jeg kun håndterer indhold i mailboksen 2-3 gange resten af dagen.

  7. Det er noget af en udfordring, for for mange af os er det en fast rutine. Men jeg synes at tanken er ret interessant – den vil jeg prøve at praktisere og se, hvordan det påvirker resten af min dag. Lave en liste af papir, der giver overblik over dagen og giver mig overskud til at være nærværende derhjemme.

  8. Det er faktisk ofte, at jeg ved 10-tiden opdager, at jeg endnu ikke har åbnet Outlook. Jeg har været optaget af andre (og vigtigere) ting. 🙂 Jeg har haft lidt dårlig samvittighed over det, men det skal jeg så ikke have – dejligt.
    Inden jeg går hjem i dag, skal de reklamer som skal starte i morgen være sat i gang.

  9. “rrrrrrrring – har du læst min mail?”. Sådan foregår mange samtaler hos os. Mit svar plejer at være: “Nej, men det kan jeg da gøre!”. Jeg har slået ‘notifikationer’ fra i mit mailprogram, den minder mig kun om kalenderaftaler og ikke om nye mails – så har jeg ro når jeg arbejder! Men jeg skal klart til at øve mig i, at vente med at checke mails om morgenen. Det kunne da være rart nok at få hul på bylden inden der kommer nyt puds i den 😛

    • Jeg er helt med dig, Fay: at fjerne mail-notifikationer er en lille bitte total banal ting, der har en kæmpe effekt på ens fokus. Og så skal du da have tak for et lækkert sprogligt billede med bylden og pudset…
      /Henrik

  10. Dejligt indlæg! Det skulle jo gerne være os, der styrer teknologien – og ikke omvendt 😉

    Jeg justerer og skærer væk dagligt, så jeg kan koncentrere mig om det, jeg brænder for (mit firma), men der kommer hele tiden nyt til, synes jeg. Men fra i dag – takket være dit indlæg her – vil min mail nu ikke være det første, der åbner, når jeg tænder computeren.

    A small step for man… 😀

  11. Knaldgod formulering, den rammer mig lige mellem øjnene: At jeg starter dagen med at arbejde på andres mål, i stedet for at arbejde på egne. AV! Det gør ondt, det klør indeni hovedet, det må jeg kradse lidt på.

    Når de er gode, så skal der kun få ord til for at skabe indsigt.

  12. Jeg er uenig i synspunktet. Jeg vil gerne have fuldstændig ro til formiddagens planlagte arbejde, og ikke risikere at nogle af de samarbejdspartnere, jeg har i andre tidszoner ringer til mig for at rykke mig for svar for noget, de har skrevet til mig på mail. Det får jeg kun, hvis jeg er sikker på, at de ikke har sendt mail, når f.eks. kl. er 10 hos dem. Da jeg langt fra er perfekt, KAN det være, at der er ting, der må gøres reaktivt, desværre.
    Det er ikke teknologien, der styrer mig. Jeg skal nok selv bestemme, hvornår jeg åbner mails, så det passer til at jeg får samlet tid til de vigtige, proaktive opgaver. Det er langt værre med telefonen. Den ringer, og så tager jeg den. Hvis den, der ringer, ringer fra en omstillingstelefon kan man nemlig ikke altid se lokalnummeret. Og telefonen er en koncentrationsdræber. Så hvis jeg ved at åbne mails om morgenen kan slippe for mindst en telefonopringning, så er det da dejligt. Klokken er nu 7:43 og jeg må hellere smutte på arbejde. Der var heldigvis ikke nogen akutte mails i min indbakke i dag. Sikken dejlig dag, det er i dag.

    • Tak for kommentaren, Birgit. Du har ret: Det er ikke teknologien, der styrer dig. Som jeg også skriver i indlægget: “Det handler nemlig ikke om, hvad tid man tænder computeren. Pointen er, at der er forskel på at starte dagen proaktivt eller reaktivt.” – og her kan jeg jo læse mig frem til, at du allerede er meget bevidst om, hvad og hvordan du griber tingene an. Hvis et hurtigt mailtjek om morgenen er det, der skal til for at give dig fokus og frirum til at tage fat på de vigtigste ting, så vil jeg ikke stille mig på bagbenene over det.

      Men jeg ved af erfaring, at det er en svær disciplin at finde ud af inboxen, hvis man først er kommet ind i den. Skal jeg dyrke min tendens til at sætte tingene på spidsen lidt yderligere, så kan man jo sige, at det samme gælder telefonen – hvis man virkelig vil lægge al sit fokus på en vigtig opgave i dagens første 30 minutter, så har man altid mulighed for at slukke telefonen. Det er i sidste ende op til en selv.

      Og ja, sikken dejlig dag, det er.

  13. Flinkeskolen er slut! Indlægget sætter spot på ikke som det første at betjene andre. Hellere betjene sine egne behov/planer. Tak!

  14. Auuscchhh den ramte! Totalt angstprovokerende tanke. Det må jeg prøve. I hvert fald én morgen. Måske ikke lige i morgen, men…

  15. Spot on! Og hvor jeg dog kender dét med, at flagre febrilsk rundt i min mailboks de første timer af min arbejdsdag! Øvelse gør mester, og jeg vil forsøge mig med det i mit næste job! Blot en note, man burde måske indtænke samme model, når man kommer hjem fra job til sine unger efter arbejde….

    • En smuk tanke, Mette. Min vigtigste opgave, når jeg kommer hjem, er jo i bund og grund at være sammen med den lille – også vigtigere end, at jeg tager min telefon frem og tjekker, om der er kommet mails i løbet af de 25 minutter, jeg brugte på at cykle hjem. TAK 🙂

  16. Jeg har kuren. Den hedder 5.30-princippet og jeg forklarer det om et øjeblik.

    For hvor er det dog sandt, Henrik. Tak for en tåhyler af et indlæg. Dine ord rammer og er sande. Tænk, at starte dagen med at leve op til alle mulige andre menneskers forventninger om, at nu må du vist hellere rykke videre på deres sag. Det nedbryder på alle måder tanken om, at vi (hver især) sidder bag rattet i vores egen tilværelse.

    Kuren hedder 5.30-princippet. Det indeholder 2 grundlæggende ingredienser, som lige hurtigt skal vises i listeform, så du ikke mister overblikket.

    1. En dækkende og vækkende emnelinie
    2. Et vækkeur

    For at blive certificeret bruger af 5.30 modellen, skal du have taget et Twitter-kursus. Du skal simpelthen kunne trække essensen ud af en historie på bare 140 anslag. Ellers kan du ikke være med. Evnen til at gøre dig selv forståelig på Twitter-måden, bruger du i emnelinien på din mail. Helt kort og præcist.

    Kan du ikke leve op til 5.30-princippet om en dækkende og vækkende emneline, skal du ikke regne med, at din mail får nogen synderlig opmærksomhed. Måske ryger du helt ud.

    Nu kommer vækkeuret ind i billedet. 5.30-princippet bygger nemlig sandheden om, at vi er hamrende langsomme om morgenen.

    Så det er set-uppet i al sin enkelhed.

    Du har en indbakke med dækkende og vækkende emnelinier.
    Nå, ja. Og et vækkeur, som vækker dig kl. 5.30. Det giver dig tid til, at trawle gennem indbakken, uden at åbne dine mails. Du får bare et overblik, så du ved, om der venter en ildebrand et sted.

    Her er f.eks. emnelinerne fra min indbakke fra i morges:

    Møder kl. 10. Tandlæge igen. Pis.
    Hvem tager speltboller med til hækleaften?
    Satans. Webshoppen driller. Møde kl. 9?
    4. rykker. Hvilken ret tager du med til hyggeaften i 5.A.?
    Læser I virkelig 20 minutter med jeres søn hver dag?
    Vil du have muligheden for at blive adfærdsdesigner (vi åbner hold 2 lige om lidt)?

    Der er helt stille i huset. Klokken er 5.30.

    My moment of zen.

  17. Altid fedt med at blive udfordret på ens ‘dårlige vaner’. Det er så let at lade indbakken styre ens hverdag. I min optik er det præcis som du skriver, Henrik, at haster det, må man opdrage folk til at dukke op. Personligt eller i telefonen. Jeg har også fat i mine store piger hjemme. Siger, at man ikke SKAL svare i samme sekund, bare fordi nogen skriver. Siger normalt (og taler for semi-døve teenage-ører, I know) at den, der skriver, ikke aner om mobilen er løbet tør for strøm – eller om deres far har konfiskeret den mens man spiser aftensmad 😉
    Selv har jeg fjernet den popup i Outlook der dukker op hver gang en mail triller ind. Det har givet mere ro. Derudover har jeg kolleger, der sætter out of office på, når de har en ekstra krævende opgave.
    Men i sidste ende er vi tilbage til udgangspunktet: opdragelsen af sine kunder/kolleger. Hvem kender ikke det? Fokus hjælper, så fint indslag.

    • Tak for kommentaren, Ole. Du har helt ret – hvis man altid svarer på sine mails med det samme, de tikker ind, så opdrager man andre til at forvente det hver gang. Og det kan have en besnærende effekt på ens fokus. Jeg siger ikke, at man skal ændre det. Men det er et valg, man kan træffe – igen sat på spidsen: Vil man gerne opretholde sit superserviceniveau og svare på mails med det samme? Eller vil man hellere kunne lukke computeren ned en halv time tidligere, fordi man har arbejdet mere proaktivt i løbet af dagen?
      /Henrik

  18. Ja, ind imellem kommer der jo et uventet godt råd i ens mail!! 😉 -rak for det!
    Jeg har webmail, og skal derfor aktivt åbne for mailen, og det gør det tit nemmere at administrere trangen til overspringshandlinger. Den med at prioritere sit eget projekt før man tager sig sig af alle andres behov og ønsker er rigtig god.
    Og så er der alle de bunker af mails, som jeg tror jeg måske får tid til at lade mig inspirere af senere, så den der med OHIO kan hjælpe til en opstramning, så jeg får tid til at lave og nyde pasta! 😀
    Kh Lene

  19. Pingback: Finn SvenningEen ting kan helt ændre din karriere » Finn Svenning

  20. HOLD NU KÆFT! Hvor er det et godt blogindlæg… Jeg har længe irriteret mig over først at komme igang kl. 11-12 med dagens opgaver og har da også overvejet at ændre rutiner omkring mail m.m. meeen.. det er blevet ved overvejelserne.
    Det var på en måde meget heldigt for nu har jeg fået en perfekt start på dagen, med at læse Bro-blog nyhedsbrevet, derefter bro-blog-bloggen og se Youtube video og NU med en plan om hvad det første jeg gør på Mandag! Fedt!

    Mandag morgen: 1 times intensiv arbejde på markedsføringsplanen for mit kommende Facebookkursus… Yay!

    1000 tak for den her simple men fantastiske åbenbaring!
    Kh. Mette

  21. jeg skal bare så meget lave pasta hele dagen …

    jeg har mine notesbøger som jeg arbejder i, der kommer alle de kreative ideer,,,, og hvor er det fedt at blive bekræftet i, at når jeg åbner computeren, skal jeg vide hvad jeg skal lave på den. Det er min regel. Hver dag. Når jeg går på facebook, skal jeg inden, have besluttet mig for hvad jeg skal, når det så er gjort, så kan jeg like, kommentere og gøre ved til jeg brækker mig =)

    og sådan er det hele vejen igennem,

    og når I siger at det er en god ide, så vokser jeg lige 10 cm her på kontorstolen i mit eget hjem =) hep hep

    og lækker pasta til alle

  22. Super godt indlæg. Mails er nemt og enkelt, men ind imellem noget af en belastning. Det kræver diciplin at anvende. Det er befriende når headeren/overskriften er klar og entydig, mailen er kort inkl hvad formålet er. Ja væk med popup og lyd for ny post i indbakken.
    Jeg personligt skal arbejde med at jeg ikke altid har nødet at svare med det samme og ikke kaste mig over indbakken med det samme jeg står op.
    Teknologiens vidundere har bestemt sine fordele men kræver planlægning.

  23. For mig fungerer det perfekt at åbne min mail først … også fordi mit mailprogram indeholder min kalender.

    Har et fast morgenmøde ret kort efter jeg møder hver dag, så kan jeg lige scanne indbakken (der som regel er meget ufashionabelt ikke-oversvømmet – jeg får mest mails som reelt betyder noget for mit arbejde) inden jeg åbner mit projektstyringsværktøj og gør klar til morgenmøde…

    Jeg forsøger at undgå at spekulere for meget på mit arbejde derhjemme, så jeg møder som oftest ind og tænker … hmm gad vide hvad jeg har i kalenderen idag? Rart at starte med et overblik over den, så jeg kan se hvordan jeg har planlagt min dag … 🙂

  24. Det er et super godt råd, som jeg har (de fleste dage) fulgt gennem et par år, siden jeg stødte på det hos Tim Ferris. Kan virkelig anbefales!!

  25. Supe rindlæg – Men føj hvor er det ikke nemt…

    Har sat en lille reminder på min computer –
    Bare som hjælp indtil vanen har ’skubbet den gamle vane væk’… 🙂

    God effektiv dag derude! Og tak for inspirationen…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *