Spildtid på arbejdspladsen

Så ineffektive er vi på jobbet

Har du nogensinde oplevet at falde i søvn under et møde? Hvis ja, så bare rolig. Det er et ret udbredt fænomen. Faktisk er det sket for hele 39 procent i en stor undersøgelse – og det er altså kun dem, der tør indrømme det.

Vi deltager gennemsnitligt i tre møder om dagen, så der bliver altså taget mange utidige skrabere rundt omkring i mødelandskabet. Ineffektivt? Det kan vi vist godt blive enige om.

Her får du 14 foruroligende facts fra forskning og undersøgelser af vaner, mønstre og ikke mindst (in)effektiviteten på arbejdspladsen:

Infografik ineffektivitet

Infografikken er kreeret af Michael Rusbjerg.

Hvad skal vi dog stille op?

Skal vi så bare acceptere tingenes tilstand? Det er én mulighed. Her er en anden: Hvad med at gøre noget ved det?

Læs mere om vores effektivitetsløsninger her – og husk i øvrigt vores gratis e-kursus i at blive mere effektiv på arbejde og e-bog om mailkommunikation.

Og så vil vi også gerne høre fra dig i kommentarfeltet forneden: Hvad tænker du om tallene i infografikken? Er der noget, der kommer mere bag på dig end andet, eller noget du i særligt høj grad kan genkende fra din egen hverdag?

Om Henrik Hillestrøm

MG_9702_V1

Henrik Hillestrøm

Konsulent - 40803995
Henrik er konsulent i BRO og arbejder med tekst, projektledelse, effektivitet og formidling. Han har løst opgaver for blandt andet Zen Systems, Dansk Psykolog Forening og Downtown. Henrik sidder desuden i redaktionen på BRO blog.

14 kommentarer til “Så ineffektive er vi på jobbet

    • Henrik H. Poulsen 1. maj 2014 kl. 12:33 - Svar Author

      Ja, han er leveringsdygtig i flere perler. Tag nu fx “Economics is extremely useful as a form of employment for economists”, eller hvad med “Faced with the choice between changing one’s mind and proving that there is no need to do so, almost everybody gets busy on the proof” 🙂

  1. Tjah, der er ikke ret meget af dette som gælder for mig. Men jeg åbner også kun min mailboks når jeg har sat tid af til det. Og så tager jeg mig af det der skal behandles, og resten slettes. Så lukker jeg programmet igen. Og går videre med dagens dont.

    • Henrik H. Poulsen 1. maj 2014 kl. 10:29 - Svar Author

      Jeg kan kun sende en applaus i din retning, Povl. Du har fat i noget af det rigtige.

    • Henrik H. Poulsen 1. maj 2014 kl. 10:28 - Svar Author

      Det nemmeste er bare at købe noget, Hans. Så slipper du af med dem/os i første omgang.

  2. Dorte Lundsgaard 1. maj 2014 kl. 09:57 - Svar

    Enig – der bliver generelt holdt alt for mange møder! Et andet problem er, at de også ofte er for lange, så man mister fokus. Mange sidder jo bare og gentager sig selv og hinanden!

    • Henrik H. Poulsen 1. maj 2014 kl. 10:31 - Svar Author

      Hej Dorte, tak for kommentaren. Flere interessante undersøgelser viser faktisk, at der ikke går noget kvalitet i beslutninger eller projekter tabt, hvis man konsekvent halverer tiden til alle møder. Så næste gang, du bliver indkaldt til en time, kunne du jo med det argument foreslå, at I forsøger at klare sagen på en halv. /Henrik

  3. Charlotte Wittenkamp 1. maj 2014 kl. 15:56 - Svar

    “Se infografikken ovre på bloggen med det samme”

    Med det samme? Hov, der røg lige 5 minutter med at se på jeres infografic og kommentere at et bedre råd måske havde været at lukke outlook et par timer som Povl åbenbart har fundet ud af.

    Men det slår mig at det ikke fremgår tydeligt hvem “vi” er som er blever spurgt in en stor undersøgelse. Er dette en dansk eller amerikansk eller ??? undersøgelse? For møde og arbejdskultur er meget forskellig fra land til land.

    • Henrik H. Poulsen 2. maj 2014 kl. 08:11 - Svar Author

      Når det er BRO blog, der skriver ”med det samme”, skal man altid adlyde, Charlotte. Sådan er det. I alle andre sammenhænge skal man kritisk vurdere, hvad det rigtige valg er. Du havde jo selv taget første skridt ved at tjekke din mail eller at gå på Facebook, eller hvordan du nu fandt vej til indlægget – vi forsøger blot at hjælpe dig med at få det meste ud af dine overspringshandlinger 🙂

      God indvending med undersøgelserne og ”vi”-formen. Det er flere forskellige meget omfattende undersøgelser, jeg refererer til, og flere af dem er ganske rigtigt hentet fra USA. Undersøgelser af samme fænomener, der er lavet i Danmark, peger imidlertid i samme retning, og gennem vores arbejde og erfaringer med effektivitet hos et væld af danske arbejdspladser understøtter i høj grad tendensen i infografikken.

      /Henrik

  4. Helle Pitters 1. maj 2014 kl. 17:23 - Svar

    “99% af os mener ikke, at vi udnytter vores fulde kreativitet og ressourcemæssige potentiale på arbejdet.” Nøøøj. Hold da op. Det er da spild. Det får mig til at tænke på, hvilke forhindringer der står i vejen for at gøre noget ved det. Og så synes jeg, at afbrydelser generelt er svære at håndtere i storrumskontorer, hvor der ikke skabt en fælles kultur for hensynsfuld og effektiv adfærd. Tak for nogle gode indlæg Henrik.

    • Henrik H. Poulsen 2. maj 2014 kl. 08:03 - Svar Author

      Tak skal du have og selv tak, Helle. Det er en helt klassisk storrumsudfordring, at afbrydelser og forstyrrelser uvægerligt vil fylde mere og dominere – noget, som man skal tage ret alvorligt. Heldigvis er det et fænomen, som det er til at tale om. Ofte er folk ikke klar over, at de forstyrrer, og der er ingen, der er irriterende med vilje (næsten ingen, i hvert fald), så en åben og konstruktiv dialog om adfærden og “reglerne” er første skridt.

  5. wauw 150 Gange om dagen tjekker vi telefonen. Det skal nok passe, bare stadig overraskende mange gange..Godt indlæg! Læser altid jeres nyhedsbreve, fordi de er fulde af værdi og indsigt! Bliv ved.

    • Henrik H. Poulsen 2. maj 2014 kl. 08:00 - Svar Author

      Tak skal du have Mie. Og sagt mellem os to; så tror jeg faktisk, at jeg er en af dem, der trækker smartphone-statistikken op… Der er rum for forbedring der. /Henrik

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *